חברות הגז מנסות לנצל את המלחמה באוקראינה לטובת הרווחים שלהן, על חשבוננו

מאז המלחמה באוקראינה והמגבלות שהטיל נשיא רוסיה, פוטין, על שוק הגז, מחירי הגז בעולם עלו בצורה חדה ויש מי שמנסות לנצל זאת לטובת הרווחים שלהן. חברות הגז פועלות באינטנסיביות כדי שהממשלה תאשר להן לייצא ולמכור עוד ועוד גז ממאגרי הגז של ישראל. הן מרוויחות כעת הרבה יותר מייצוא הגז לחו"ל מכיוון שהמחירים בארץ נקבעו בהסכמים ארוכי טווח, בעיקר מול חברת החשמל, ואין להן אפשרות לשנות את ההסכמים. אבל אם הממשלה תאפשר עוד יצוא, מי שיפסיד הוא הציבור הישראלי, שבקיץ ישלם על זה מחיר גבוה, כלכלי וסביבתי. אנחנו פועלים כדי לעצור את זה. תחקיר שמתפרסם הבוקר בכותרת הראשית של דה-מרקר מאשר את ממצאי הבדיקה שלנו, איתם פנינו למשרד האנרגיה.

חברות הגז מספרות לציבור, באמצעות מסע יחסי ציבור מתוזמן, שהגז הישראלי יוכל "להציל" את האירופאים מרכישת גז יקר מפוטין, אבל האמת היא שכמויות היצוא האפשריות מישראל הן טיפה בים לעומת הצרכים של אירופה.

ממידע שהגיע אלינו מגורמי מקצוע בשוק הגז והחשמל, כבר בקיץ הקרוב המשק הישראלי צפוי להיות במחסור בגז שייאלץ את יצרניות החשמל לייצר חשמל ממקורות חלופיים – לשרוף יותר פחם וסולר, ולהשתמש בדלקים מזהמים מאוד יקרים. זהו כמובן לא מחסור "אמיתי" – כמויות הולכות וגדלות של גז בארץ פשוט הולכות לייצוא, במקום למשק הישראלי. המחסור אינו תרחיש תיאורטי: כבר במהלך החורף, בשבועות בהם מזג האוויר היה קיצוני והביקוש לחשמל היה גבוה, יצרניות חשמל שרצו לקנות גז נוסף ממאגרי הגז בארץ קיבלו את התשובה "אין" ולכן נאלצו לשרוף סולר כדי לענות על הביקושים לחשמל, או שילמו לחברות הגז מחיר מופקע על חשבוננו.

מדוע בקיץ המצב יחמיר? כי החל ממאי הקרוב, מפעלי תעשייה שהם צרכני גז גדולים (כמו כי"ל ובז"ן) יישארו ללא הסכם גז בתוקף. לחגיגה הזאת יצטרף מזג האוויר – בשבועות בהם יהיה חם מאוד, גם חברת החשמל עלולה להיקלע למחסור שכן הסכם הגז שלה עם מאגר תמר איננו מספק את כל הגז שידרש לה ומה שהיה עכשיו בחורף, יהיה חמור בהרבה כי בקיץ, מזג אוויר קיצוני הפך שכיח יותר ויותר. וכך נמצא את עצמנו מגבירים את שריפת הפחם בניגוד מוחלט למדיניות המוצהרת של משרד האנרגיה.

פנינו לשרת האנרגיה קארין אלהרר כדי להתריע – זה הזמן להתכונן לקיץ – לא ייתכן שהגז של אזרחי ישראל מיוצא באמצעות מתקני הנזלה במצרים – לפקיסטן, תורכיה וצרפת ואזרחי ישראל יאלצו לשלם יותר על חשבון החשמל ולנשום אוויר מזוהם יותר רק כי חברות הגז מנסות לנצל את המלחמה ולהגדיל רווחים.

האחריות של שמירת הסביבה ומחירי החשמל היא גם שלכם.ן – הצטרפו אלינו: https://lobby99.org.il/join


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן