למה מסתירים מאיתנו את המוצרים הזולים?

בדיקה שביצענו על נתוני רשתות השיווק מראה: הרשתות, ובראשן שופרסל, מקפידות לשים על המדף בעיקר את המוצרים של חמשת "ענקיות המזון" והיבואנים הבלעדיים ומסתירות מאיתנו הצרכנים מוצרים זולים יותר של יצרנים קטנים. צפו בסמנכ"לית הלובי מרב דוד מציגה את הנתונים ב"תכנית חיסכון״.

במסגרת פעילותנו להפחתת הריכוזיות ויוקר המחיה של מוצרי המזון, ערכנו בדיקה ב-70 סניפים של שופרסל וגילינו שמוצרים של יצרנים קטנים, שלרוב הם גם זולים יותר, ניתן למצוא במעט מאוד סניפים לעומת המוצרים של ענקיות המזון.

כך למשל מותג קפה יקר – קפה טורקי עלית של שטראוס שעולה 7.95 ₪ ל-100 גר׳ נמצא ב-59 סניפים, לעומת זאת, מותג קפה זול – קפה כתר של רג'ואן שעולה כמעט מחצית המחיר (4.6 ₪ ל-100 גר׳) נמצא ב-21 סניפים בלבד.

גם קטשופ אסם נמצא ב-69 סניפים, לעומת קטשופ מיטב במחצית המחיר שנמצא בסניף אחד בלבד.

קחו לדוגמה גם סכיני גילוח של ג'ילט שעולים 31.7 ₪ ונמצאו ב-20 סניפים לעומת סכינים של חברת אריסטוקרט שעולים פחות מ-9 ₪ (!) אך נמצאו בשלושה סניפים בלבד.

הנתונים האלו מוכיחים היטב את הטענה שלנו שההסכמים בין חברות המזון הגדולות לבין רשתות השיווק מאפשרות לחברות המזון לשלוט במדפי הסופר ולרשתות השיווק לגזור מהמחירים הגבוהים קופון שמן. Win-Win לחברות המזון ולרשתות השיווק. היחידים שמפסידים מכך הם הציבור.

פנינו עם הנתונים הללו לצוות בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שמונה כדי להפחית את הריכוזיות בענף המזןן בעקבות #מרדהפסטה שהובלנו, בפנייה שלנו, דרשנו לנקוט בצעדים מרחיקי לכת בענף המזון שימנעו מחמש ענקיות המזון להחזיק במונופולים רבים בשווקי מוצר שונים. בלי זה, מחירי המזון לא יירדו רק ימשיכו לעלות.

מחירי המזון בארץ הם לא גזרת גורל – זה בידיים שלכם.ן לשנות – הצטרפו אלינו: https://lobby99.org.il/join

#מרדהפסטה


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן