האם ליברמן יצא למלחמה בריכוזיות בענף המזון?

כבר חודשים שאנחנו פועלים מאחורי הקלעים כדי לקדם מאבק של הממשלה להפחתת הריכוזיות בענף המזון ולהורדת מחירי המזון. המחאה הציבורית של מרד הפסטה שיזמנו יחד עם הצינור, הביאה את הזעם הציבורי לשיא, והתכנית להפחתת יוקר המחיה שהציג אתמול שר האוצר אביגדור ליברמן כוללת הקמת ועדה להפחתת הריכוזיות בענף המזון, שתגיש את מסקנותיה בעוד כחודש – בדיוק כפי שביקשנו ממנו במכתב מלפני שבוע (מצורף בתגובות).

ההחלטה של שר האוצר לבחון את הריכוזיות בענף המזון, היא לא מובנת מאליה, כי המשמעות שלה היא מאבק בגופים מהחזקים במשק. שעה לפני מסיבת העיתונאים ב״תכנית חיסכון״ בחדשות 12 סמנכ"לית הלובי, מרב דוד, המשיכה לדרוש מאבק במונופולים, בניסיון לוודא שהוועדה אכן תקום.

הריכוזיות בענף המזון היא מהגבוהות בעולם. בנוסף לצעדים שמגדילים את ההכנסה הפנויה של הציבור, חשוב לעשות צעדים שבאמת מפחיתים את המחירים. כיום בגלל שמונופולים וחברות ענק שולטים בייצור וייבוא המזון, הם שומרים על המחירים גבוהים, ויחד עם רשתות השיווק גוזרים קופון שמן על חשבון הציבור.

אנחנו רגילים לחשוב שהקמת ועדה היא ניסיון למסמס את המאבק, אבל כאן זה לא המצב. המהלך שאנחנו דורשים לפירוק הריכוזיות בשוק המזון – למשל למנוע מחברה שהיא מונופול בתחום החלב להחזיק בעוד חברה שהיא מונופול בירקות קפואים, או ממונופול בפסטה להיות גם מונופול בתחליפי בשר מן הצומח – הוא מהלך מורכב ונועז, ונדרשת עבודה ממשלתית מאומצת. לכן הקמת ועדה שתגיש מסקנות בתוך חודש היא התוצאה הכי טובה שיכולנו לצפות לו ואנחנו מפרגנים לשר ליברמן ולמשרד האוצר על ההחלטה.

המאבק לא הסתיים ומרד הפסטה חייב להימשך, כדי שהוועדה תקבל את ההחלטות מרחיקות הלכת שאנחנו מצפים שתקבל.

הצטרפו למאבק להפחתת מחירי המזון – הצטרפו ללובי הציבורי https://lobby99.org.il/join


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן