מי האנשים שמרוויחים מזה שאין לכם רכב חשמלי?

רכבים חשמליים הרבה פחות מזהמים מרכבי בנזין או סולר, ולפי נתונים שהוצגו בשבוע שעבר בכנסת, מגזר התחבורה אחראי לרבע מפליטות גזי החממה. בעידן בו חוששים מההתחממות הגלובלית זה נתון דרמטי מאוד וזה בלי להזכיר בכלל את זיהום האוויר המסוכן שיוצרות מכוניות. אז למה לא יותר אנשים בישראל נוסעים ברכב חשמלי?

התשובה פשוטה – כי זה נורא יקר. בהשוואת מחירי רכבים בינינו לאירופה רואים פערים אדירים, Hyundai Ionic 5 עולה בארץ 138,000 ש״ח, לעומת 94,000 באיטליה, 84,000 בפורטוגל ו-86,000 בבלגיה. וזו רק דוגמה אחת.
המס שמטילה המדינה על רכבים חשמליים נמוך יחסית ועומד על 10% בלבד, ולכן עולה השאלה מי מרוויח מזה שאנחנו נשארים עם בנזין?

שוק הרכב בישראל ריכוזי מאוד. יש 5 יבואני רכב שקשורים גם לחברות הליסינג ומחוברים היטב במערכת הפוליטית, בין היתר באמצעות תרומות למפלגות הגדולות. יש להם אינטרס מובהק לשמור על מחירים גבוהים והם צפויים להיפגע מכניסת רכבים חשמליים בהיקף מסיבי.

חברת ״דלק רכב״ אפילו הודתה בכך במפורש בדו״ח השנתי האחרון שלה. הרי אם המחירים היו יורדים למחירים לרמת המחירים באירופה (וזה אפשרי כי המיסוי נמוך), היו קורסים גם הביקושים לרכב בנזין, שהוא "משאבת כסף". רכב חשמלי רואה פחות מוסך, וחלק משמעותי מההכנסות של יבואני הרכב מגיע מהמוסכים הרשמיים שבבעלותם.

בימים אלו פועלת ועדה ממשלתית שאמורה להתמודד עם שיעור השימוש הנמוך ברכב חשמלי יחסית למדינות אחרות. נבחנת האפשרות "לקנוס" יבואני רכב שלא יפחיתו את ממוצע הפליטות של הרכבים שהם מוכרים, כפי שנעשה באירופה. יבואני הרכב והלוביסטים שלהם כבר מפעילים לחצים ואנחנו לא נשארים מאחור – ומגבשים עמדה על איך נראה פה על הכבישים יותר רכבים חשמליים. נתראה בדיונים.

מול יבואני הרכב אנחנו צריכים אתכם/ן איתנו. הצטרפו עכשיו https://lobby99.org.il/join


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן