מענקי הקורונה שהגיעו בסוף לכיסם של בעלי השליטה במקום לציבור

מנכ"ל חברת ישרוטל התפתל השבוע כשניסה להסביר מדוע בחודשי הקיץ, כשהציבור הישראלי היה "קהל שבוי" והמחירים זינקו לשמיים, המצב של החברה היה כ״כ טוב עד שבעלי השליטה החליטו על משיכת דיבידנד של 25 מיליון שקלים, אבל רק כמה חודשים קודם לכן, בשיא משבר הקורונה, היה צורך בהתערבות ממשלתית והזרמת מענקים במסגרתם קיבלה ישרוטל 36 מיליון שקל.

אין צורך בתירוצים של המנכ"ל – הסיפור הזה היה צפוי לגמרי. חברות ענק שקיבלו מענקי ממשלה בשנת 2020 ימשכו דיבידנד בשנת 2021. איך אנחנו יודעים? כי אמרנו את זה מראש. בזמן אמת, כשחוקק חוק מענקי תעסוקה, התרענו (לינקים בתגובות) וביקשנו להתנות את הסיוע הזה בכך שהחברות לא יחלקו דיבידנד לבעלי המניות בשנתיים שאחרי קבלת המענק, כדי שכספי הציבור לא יגיעו בסופו של דבר לכיסם של בעלי השליטה במקום לעובדים, אך עמדתנו לא התקבלה.

ישרוטל לא לבד בסיפור הזה. חברת ״גולף״, שקיבלה מענקים שונים מהמדינה בשנת 2020, מחלקת כעת דיבידנד לבעלי המניות בסך 20 מיליון ש״ח, ממש כמו ישרוטל. אז נכון שבסופו של דבר, אחרי התירוצים, ישרוטל ביטלה את חלוקת הדיבידנד בעקבות הלחץ הציבורי שהופעל, אבל בשורה התחתונה זו עבודה בעיניים – ישרוטל כנראה תחכה מספר חודשים ותוכל לחלק את הכסף כשהנושא יירד מסדר היום. אנחנו מקווים שבממשלה הלקח נלמד, וגם נפעל כדי לוודא זאת, אם מדינת ישראל תיכנס שוב למשבר ותאלץ לשלם מענקים לעסקים.

הסיפור החשוב מבחינתנו הוא לא הדיבידנד, לחברה מותר לחלק דיבידנד, אלא ההגנה על כספי הציבור. חברת פוקס, שהייתה אמורה לקבל מענק של עשרות מיליונים ורצתה לחלק דיבידנד בשנה שעברה, הודיעה שהיא מוותרת על המענק בעקבות הלחץ הציבורי. אנחנו קוראים לכל החברות שנהנו ממענקי הקורונה להקפיא את חלוקת הדיבידנדים בשנתיים שאחרי קבלתו. אין שום סיבה שכספי הציבור יגיעו לכיס של בעלי המניות בתאגידי הענק.

החברות הגדולות ימצאו כל דרך להרוויח, גם כשזה בא על חשבוננו. מולן צריך לובי ציבורי חזק, הצטרפו אלינו עכשיו: https://bit.ly/3mMnPxn

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן