המדינה מושכת את רשת הביטחון מהפנסיות

כשאנשים יוצאים לפנסיה, הם מקווים למצוא בקרן הפנסיה בה חסכו עשרות שנים, סכום כסף שיספיק להם לשנות הפרישה. אחד המנגנונים שמאפשר את זה הוא חוזה, בין המדינה לבין ציבור החוסכים – אם לפני הפרישה שוק ההון נכנס למשבר, הבורסות קורסות והפנסיות המושקעות מתכווצת – משרד האוצר יספק רשת ביטחון שנקראת אגרות חוב (אג"ח) מיועדות.

החוזה הזה מבטיח שגם אם יהיה משבר, חלק מהכסף שנחסך בקרן והתשואה עליו מובטחות. כיום, המדינה משלמת מידי שנה לפורשים לפנסיה, סכום קבוע וידוע מראש. במידה והיא לא תשלם את אגרות החוב הללו היא תוגדר כפושטת רגל ותדרדר למשבר כלכלי חסר תקדים. זהו מצב שהמדינה לא יכולה להרשות לעצמה וכך קיים מנגנון שמבטיח לנו החוסכים את כספי הפנסיה שלנו.

אז מה קרה עכשיו? משרד האוצר רוצה להתנער מהחוזה ומכניס רפורמה בהליך מזורז ולא תקין לחוק ההסדרים. מדובר ברפורמה בעייתית ומסובכת שהופכת את אגרות החוב של המדינה שבאות עם סנקציות ברורות ל"הבטחה תקציבית" חסרת שיניים, כזו שהאוצר יוכל תמיד לקצץ בעתיד ללא השלכות על המדינה מעבר לביקורת הציבורית.

בנוסף, במודל החדש התשלום של המדינה תלוי במה שקורה בשוק ההון. אם יש משבר ומפולת בשווקים, גם למדינה חסר כסף ואז ומה שווה רשת ביטחון, האם המדינה תוכל ותרצה להשלים את הכסף החסר בקרנות הפנסיה?

פנינו למשרד האוצר ודרשנו תיקונים מהותיים ברפורמה, כדי שתכיל הגנה אמיתית על החוסכים – רשת ביטחון מעוגנת חוזית יחד עם חיוב המדינה להפקיד את הכסף מראש וכך להבטיח כי תעמוד בהתחייבות לרשת הביטחון לכספי הפנסיה.

רוצים לסייע לנו להגן על הפנסיה. הצטרפו ללובי הציבורי: https://bit.ly/38ou8yF

#הוןשלטוןפנסיה

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן