לא ניתן ללוביסטים לחסל שוב את הרפורמה בייבוא

בוקר טוב שר הבריאות ניצן הורוביץ

אין לנו ספק שהלוביסטים של היבואנים המונופוליסטיים בתחום הטואלטיקה והמזון, כמו שסטוביץ' ודיפלומט, כבר דופקים על דלתך עם סיפורים מבהילים על הסכנה הבטיחותית של פתיחת השוק לתחרות בייבוא. זו לא הפעם הראשונה שהלוביסטים מנסים לחסל רפורמה שתביא תחרות אמיתית ליבוא של מוצרי צריכה מגוונים כמו טמפונים, משחת שיניים, סכיני גילוח ודיאודורנט.

ברוב הדיונים על הנושא בכנסת ספרנו יחס של חמישה לוביסטים על כל חבר כנסת בודד. כל חברות הלובי הגדולות הפגינו נוכחות. לא פלא שהרפורמה, שנקראה אז "רפורמת התמרוקים", נגנזה וניסיונות להחיות אותה מחדש לא צלחו.

היום מדינת ישראל דורשת מיבואנים לספק מסמכי מקור מהיצרן בחו"ל וכך למעשה מאלצת את היבואנים בארץ לייבא רק ישירות מהיצרן בחו"ל. בכך נמנעת כמעט לחלוטין האפשרות ליבוא מקביל, והיבואנים הגדולים הרשמיים, כמו שסטוביץ' ודיפלומט, נהנים משימור המונופול שלהם, במיוחד בתחום הטואלטיקה. במדינות אירופה לעומת זאת, מקובל לרכוש סחורות מסיטונאים אחרים שאינם היצרן המקורי, וכך להתחרות ביבואן הרשמי.

הרפורמה החדשה תביא את השיטה האירופאית לישראל. אם גם פה יהיה מותר ליבואנים קטנים ומקבילים להתחרות ביבואן הרשמי, הציבור הרחב יוכל ליהנות מהוזלה משמעותית של מגוון רחב של מוצרי טואלטיקה, כמו דיאודורנטים, סכיני גילוח ומשחות שיניים.

ישראל יקרה בכ-30% מהממוצע במדינות מפותחות אחרות. אבל יוקר מחייה אינו גזירת גורל. יש מה לעשות.

שר הבריאות הורוביץ, אנו קוראים לך לעמוד מול הלחצים שמפעילים הלוביסטים של היבואנים הגדולים ולא לאפשר להם לחסל שוב את הרפורמה. הם ינסו לטעון לפגיעה בבריאות הציבור, אבל אין לזה כל קשר אמיתי לרפורמה. מוצרים רגישים רבים כמו בשר, דגים, ומזון לתינוקות הוחרגו מראש מהרפורמה המוצעת. הרפורמה תתחיל ביבוא של אופניים, קרמיקה ומוצרי חשמל, ורק לאחר שתוכיח את עצמה, הן כלכלית והן בטיחותית, היא תתרחב למוצרים רגישים יותר כגון טואלטיקה, צעצועים ומוצרי תינוקות. אימוץ סטנדרט אירופאי יחד עם אכיפה בשווקים לא יפגע בבריאותנו.

לא ניתן יותר ליבואנים הגדולים להמשיך לסרבל את הליכי הייבוא על מנת להחזיק את כולנו כבני ערובה לטובת שורת הרווח שלהם – הצטרפו אלינו וחזקו אותנו מולם: https://bit.ly/3BlAnjY

#הוןשלטוןיבוא

* אנו עושים את מירב המאמצים לאתר את יוצרי התמונות והסרטים, ומבצעים בהם שימוש הוגן לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים.

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן