מדוע שינה משרד האנרגיה את עמדתו ומתנגד לחייב את כי"ל לשלם על הנזק הסביבתי שיצרה?

כבר תקופה שאנחנו נאבקים כדי שכימיקלים לישראל (כי"ל) בבעלות עידן עופר, לא תקבל בחינם את הזיכיון על שטחי הכרייה של הפוספטים בנגב לשלוש שנים נוספות. במהלך המאבק הזה גילינו שלא רק שהמדינה מתכוונת להעניק לכי"ל את הארכת הזיכיון בחינם, היא גם מתנגדת לחייב את כי"ל במימון הטיפול בנזק הסביבתי שיצרה, שגרם גם לזיהום מי תהום ונחלים בנגב.

בעקבות בקשת חופש מידע שהגשנו לאחרונה, נחשף כי צוות מקצועי בינמשרדי שהוקם בנושא, תמך בכך שכי"ל תממן את 300 מיליוני השקלים הדרושים לתיקון הנזק שיצרה ולסילוק הפסולת התעשייתית המזהמת. אולם לאחר שהצוות הבינמשרדי גיבש המלצותיו, הפכו בכירי משרד האנרגיה את עמדתם והודיעו כי הם לא מוכנים לדרוש מכי"ל ערבויות לטיפול בזיהום במסגרת הארכת הזיכיון.

בשנה שעברה פנה הצוות הבינמשרדי לרותם אמפרט (חברת הבת של כי"ל שאחראית על כרית הפוספטים) במכתב שחור על גבי לבן וטען כי: "הפעילות יוצרת מספר זרמי פסולת תעשייתית מסוכנת.. נעמוד על כך שחברת רותם אמפרט תערך להקצאת המשאבים הנדרשים לביצוע השיקום". על המכתב הזה חתום נציג משרד האנרגיה.

כיצד השתנתה עמדת משרד האנרגיה, שהיה חלק מאותו הצוות, ומדוע בכירי משרד האנרגיה נסוגו? אנחנו עדיין לא יודעים, אך "אף אחד לא מעוניין בעימות עם כי"ל" אמרו לנו גורמי מקצוע המעורבים בנושא.

אנחנו פועלים כיום מול משרדי הממשלה ומול ועדת הכספים כדי שכי"ל היא שתממן את הטיפול בזיהום ולא קופת המדינה וכספי הציבור.

האזינו לחשיפת הסיפור המלא בתכנית סדר יום עם קרן נויבך בכאן רשת ב' (https://www.kan.org.il/radio/item.aspx?pid=218038)

רוצים לסייע לנו במאבק מול כי"ל על שמירת הסביבה וכספי הציבור? הצטרפו אלינו: https://bit.ly/3jL3AOW

#הוןשלטוןפוספטים
#הוןשלטוןסביבתי

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן