שר האוצר, אל תיכנע ללחץ הרשתות הגדולות והקניונים!

פורסם השבוע ששר האוצר הנכנס, ח"כ אביגדור ליברמן, שוקל לבטל את הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל ששווין עד 75 דולר. אסור שזה יקרה. הפטור הוחל כתגובה למחאת הקוטג' של 2011 במטרה להוריד את יוקר המחיה ולהגביר את התחרות על מוצרי צריכה בסיסיים, באמצעות הוזלת קנייתם מחו"ל דרך האינטרנט. הפטור הצליח. יותר ויותר אנשים, גם בשכבות מוחלשות, מזמינים היום חבילות מחו"ל בגלל המחירים הזולים. ולא רק, הפטור יצר תחרות והצליח להוריד מחירים של מוצרים שונים גם בארץ. ביטול הפטור הוא איוולת מוחלטת.

אז למה רוצים לבטל אותו? ומי ירוויח מהביטול?

רשתות האופנה הגדולות, הקניונים, איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים, אשר מפעילים כבר שנים גדודים של לוביסטים במטרה לבטל את הפטור, לחסום את התחרות ולוודא שאין לציבור הישראלי אפשרות לעקוף את המחירים הגבוהים שלהם.

רשתות האופנה טוענות שהפטור מייצר יתרון לא הוגן לייבוא האישי. זה לא נכון. הוא מאזן במקצת את היתרונות האדירים שיש לרשתות הענקיות במשק הישראלי, שהוא בין הריכוזיים ביותר בעולם המפותח. היכולת של הרשתות הגדולות להתמודד עם הבירוקרטיה המסורבלת במיוחד של הייבוא המסחרי, להחזיק מחסנים גדולים ולקנות במחירים סיטונאיים, מקנה להן יתרונות עצומים מול הצרכן הבודד. עובדה היא שהרשתות הגדולות, כמו קבוצת פוקס, המשיכו לצמוח ולשגשג – אפילו בתקופת הקורונה.

הרשתות הגדולות עושות שימוש ציני בכאבם של העסקים הקטנים כשהן מציבות אותם בחזית המאבק נגד הפטור. אנו סבורים שביטול הפטור ממע"מ לא ישפר את מצבם של העסקים הקטנים, שהרי על פי נתוני רשות הדואר, רוב החבילות שמגיעות מחו"ל – כ-60% מהן – מכילות מוצרי צריכה בסיסיים הנמכרים בעיקר ברשתות הגדולות, כמו הלבשה והנעלה. המשלוחים מחו"ל גם תורמים לפיתוח תעשייה מקומית ענפה של סחר מקוון וחברות שילוח ולוגיסטיקה, שמאפשרת לעסקים הקטנים להציע את מוצריהם לקהלים חדשים אונליין.

מי יפסיד מביטול הפטור ממע"מ על חבילות?

הציבור הישראלי, ובמיוחד האוכלוסיות המוחלשות בפריפריה, במגזר החרדי, ובחברה הערבית.

הפטור הוכיח את עצמו: בזכות ההזמנות מחו"ל, הצרכן הישראלי נחשף למגוון רחב יותר של מוצרים במחירים מוזלים. לפי נתוני דואר ישראל, כמות החבילות שהוזמנו מחו"ל עלתה בשנים האחרונות ב-370%, מכ-18.5 מיליון חבילות בשנת 2010 לשיא של כ-68 מיליון חבילות ב-2019. העלייה הכי חדה הייתה בפריפריה, בציבור החרדי ובציבור הערבי, שם ההזמנות היו בעיקר מוצרי צריכה בסיסיים.

חשוב לציין כי האפשרות להזמין מחו"ל עוזרת גם למי שקונה רק בארץ. ההשפעה של התחרות על המחירים והמגוון של המוצרים המוצעים כאן, ממברשות שיניים חשמליות ועד לתחפושות פורים, מורגש על ידי כל מי שקונה ברשתות הגדולות. דווקא בתקופת הקורונה, הפטור ממע"מ מהווה אוויר לנשימה עבור הצרכן הישראלי ומאפשר לו לעקוף את המחירים הגבוהים של הרשתות הגדולות והקניונים.

ביטול הפטור יפגע קשות בתחרות במשק הישראלי ובמיוחד באוכלוסיות המוחלשות. נמאס לכם לשלם מחירים גבוהים על מוצרי צריכה בסיסיים? רוצים לעזור לנו להפחית את יוקר המחייה? הצטרפו https://bityl.co/7ZkB

 

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן