האם הוועדה לצמצום הריכוזיות פועלת לצמצום הריכוזיות?

הוועדה לצמצום הריכוזיות, שאמורה להקטין את כוחם של הטייקונים, שכחה את תפקידה ומאפשרת לטייקונים ולתאגידים הגדולים להמשיך ולחנוק את המשק הישראלי בריכוזיות. הוועדה הוקמה כדי לבזר את הכוח במשק, אך בפועל אישרה לא מעט עסקאות שמשמרות את הריכוזיות. במענה לקול קורא של משרד האוצר ורשות התחרות, הצבענו על הבעייתיות בעבודת הוועדה והצענו שינויים בעבודתה.

**
הוועדה הוקמה מתוקף חוק הריכוזיות שנחקק לפני שבע שנים. מטרת החוק, בין היתר, לצמצם את הריכוזיות הנובעת ממספר מצומצם של גורמים המחזיקים בהרבה רישיונות וזיכיונות על תשתיות חיוניות – חשמל, תחבורה, גז, נמלים ושדות תעופה. החוק מכיר בכך שהחזקה בתשתיות רבות, מקנה לגורם הריכוזי כוח השפעה על חברי הכנסת וגורמי ממשל, שעלולים להפוך "שבויים" בידי אותו גורם. לכן, הוועדה לצמצום הריכוזיות אמורה לבחון בקשות של מסירת זכויות לגורמים ריכוזיים, ולהמליץ שלא למסור את הזכות במקרה שהפעולה משמרת או מגדילה את כוחו של אותו הגורם הריכוזי.

האם הוועדה אכן עושה את תפקידה?

לאחרונה הגשנו נייר עמדה למשרד האוצר ורשות התחרות, בנוגע להשפעות של חוק הריכוזיות על מצב הריכוזיות בישראל. הנייר כלל ניתוח של החלטות הוועדה לצמצום הריכוזיות, שהצביע על בעיה בתפקוד הוועדה והעלה סימן שאלה באשר לקיום תפקידה – צמצום הריכוזיות.

מתוך 27 המלצות של הוועדה מאז שהוקמה, 19 המלצות אישרו את העסקאות הריכוזיות. ב־4 מקרים היא לא קיבלה החלטה ורק ב־4 מקרים בלבד היא לא נתנה את אישורה להעניק לגורמים הריכוזיים את הזיכיון על התשתית החיונית.

מי למשל נהנה מאישורה? הוועדה המליצה להאריך לכי"ל של עידן עופר את זיכיון כריית הפוספטים ב־3 שנים נוספות; אישרה למונופול הגז של תשובה לשלוט גם על צינור הגז המחבר בין ישראל למצרים; אישרה למונופולים להשתתף במרכז לרכישת נמל חיפה; ועוד שלל דוגמאות שמבטיחות שהריכוזיות תישאר איתנו עוד שנים רבות.

נייר העמדה, שפרש את הבעיות הקיימות בעבודת הוועדה לצמצום הריכוזיות, כלל גם פתרונות אפשריים לאותן הבעיות. בין ההצעות שלנו – תיקון והסדרה של שיטות העבודה של הוועדה ושל השיקולים שרשאית לשקול, כך שזו תפעל באמת לצמצם את הריכוזיות.

רוצים לעזור לנו להיאבק בריכוזיות במשק, שפוגעת בכיס של כולנו? הצטרפו https://bityl.co/64Xu

 

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן