ייבוא מוצרי חשמל בייתיים לארץ הוא תהליך לא פשוט עם רגולציה מכבידה ומיותרת. בדיון בוועדת הכלכלה שנערך אתמול

משרד האנרגיה הציע לאמץ מודל בו היבואן מצהיר על עמידה בסטנדרט האירופי לעניין התייעלות אנרגטית (המדד שקובע כמה חשמל המכשיר צורך). צפו ברחל גור, מנהלת תחום ממשלה בלובי, מבהירה לח"כים את היתרונות במעבר למודל זה.
**
נכון להיום רוב מוצרי החשמל חייבים לעבור תהליך כפול של בדיקות ואישורים מטעם מכון התקנים – פעם אחת בדיקת בטיחות ("בדיקת תקן"), ופעם שנייה בדיקת צריכת החשמל של המכשיר ("התייעלות אנרגטית"). הסרבול הזה ייחודי לישראל, ומייקר את תהליך הייבוא בכ-130 מיליון ₪ בשנה, סכום שבסופו של דבר מתגלגל לצרכן ומייקר את המוצר הנרכש. כמו כן, העומס הבירוקרטי מקשה על יבואנים קטנים ובינוניים להיכנס לשוק, וכך מחזקת את המונופולים בייבוא.
במטרה למנוע את הסרבול, משרד האנרגיה הציע לאמץ את מודל הייבוא המקובל בעולם, בו היבואן מצהיר על עמידה בסטנדרט האירופי הגבוה להתייעלות אנרגטית של כל מוצר ומוצר, ומגבה את ההצהרה בנתונים. ככה זה עובד באירופה: משחררים את המוצרים מהנמל יחסית בקלות, ואז מנהיגים משטר יעיל של אכיפה בשוק.
הופענו בדיון כדי לתמוך בהצעה זו, ולעזור למשרד האנרגיה לעמוד מול הלחצים של מכון התקנים שעתיד להפסיד כ-40% מהכנסותיו, הנובעים מתשלומי היבואנים עבור בדיקות. למכון יש אינטרס מובהק להילחם ברפורמה ולהפחיד את מקבלי ההחלטות עם טענות סרק לגבי פגיעה אפשרית בבטיחות הציבור.
הבהרנו לחברי הכנסת שלא קיים חשש לפגיעה בבטיחות המוצרים, כיוון שאין שינוי בתקן, המפרט הטכני שמגדיר את הסטנדרט הבטיחותי של המוצר – אלא אימוץ הסטנדרט הבינלאומי המקובל לייעול בצריכת החשמל של המכשיר. הרפורמה עשויה להוזיל את ההוצאות בבית ממוצע בישראל על מוצרי חשמל, עד 10% בשנה – ובכך להוריד את יוקר המחייה, להחליש את המונופולים בייבוא, וכל זה – מבלי לפגוע בבטיחות המוצרים.
אנו מברכים את חברי ועדת הכלכלה, ובפרט את יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי, על האומץ והנחישות לקדם את הרפורמה גם אל מול אותם לוביסטים וגורמים אינטרסנטים שמתנגדים.
רוצים לעזור לנו להילחם במונופולים בייבוא? הצטרפו ללובי: https://bityl.co/4AUL

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן