מסמך שחשפנו קובע: הממשלה החליטה לממן צינור גז למונופול ע"ב נתונים לא נכונים

בעיצומו של משבר הקורונה, בימי הסגר, משרדי האוצר והאנרגיה החליטו לממן צינור גז ימי בסך 300 מיליון שקל שישמש את מונופול הגז לצורך יצוא למצרים. ההחלטה התקבלה מאחורי דלתות סגורות, בחסות המשבר, ועל אף ההתנגדות של החברה הממשלתית שאמורה להקים את הצינור – חברת נתיבי גז (נתג"ז). עוד טרם קבלת ההחלטה התרענו כי לא ייתכן שהממשלה תממן צינור שמיועד לייצוא בלבד, כי היחיד שירוויח מהשימוש בצינור בענק הוא המונופול ולכן הוא צריך לממן אותו. אך החלטת הממשלה לממן את הצינור בכל זאת, התקבלה בטענה כי הצינור ישמש גם הצרכנים בישראל ולא רק את המונופול .

בעקבות התנגדותה של נתג"ז למימון צינור מכספי הציבור, הגשנו בקשת חופש מידע. המסמך שקיבלנו, שהתפרסם השבוע גם ב"דה מרקר" חושף כי טענת הממשלה לפיה למשק הישראלי דרוש אותו צינור ימי, היא לא נכונה – "מעולם לא עלה צורך בהקמת המקטע הימי אשדוד-אשקלון, עד שעלתה דרישת המונופול להקים את הקו עבור העסקה שחתם לייצוא למצרים". יותר מזה, במסמך חושפת נתג"ז מערכת קבלת החלטות שכולה משרתת את האינטרסים של מונופול הגז.

מסתבר שמשרדי האוצר והאנרגיה שינו את הכללים למימון צינורות גז, רק כדי שיתאימו לצרכים של המונופול שהיה אמור לממן את הקמת הצינור בעצמו ולא בכסף ציבורי. כמו כן, לפי נתג"ז חלוקת המימון בין מונופול הגז לכסף ציבורי היא "שרירותית […] אינה מתבססת על עובדות" ומעניקה "הטבה וסבסוד בלתי מוצדקים" למונופול.

יתרה מזו, בנתג"ז מעלים חששות לפיהם כסף ציבורי "יטבע בים" – מימון הצינור מעמיד את יציבותה הפיננסית של החברה הממשלתית בסיכון ולא ברור שהיא תוכל להחזיר את ההשקעה בצינור. במשא ומתן בין נתג"ז למונופול הגז, חברות הגז סרבו להתחייב על כמות הכסף שנתג"ז תקבל כשתתפעל את הצינור, ובנתג"ז חוששים שהייצוא יהיה נמוך ממה שטוענות חברות הגז.

לנוכח פרסום המסמך, אנו נפנה לממשלה כדי לקיים דיון מחודש בנושא מימון הצינור בכסף ציבורי.

רוצים לסייע לנו להיאבק במונופול הגז? הצטרפו ללובי 99 https://bit.ly/3gtGkjj

#הוןשלטוןגז

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן