למה בזמן שעסקים קטנים מקיזים דם כדי לקבל הלוואות, עסקים גדולים יקבלו מענקים ישר לבנק ללא תנאים?

בתחילת השבוע פרסם משרד האוצר שהוא יקציב 6 מיליארד ש״ח ל״שימור והחזרת עובדים למעגל התעסוקה״. לכאורה נשמע מעולה, בעיקר בתקופה שבה מאות אלפי אנשים הפכו למובטלים.
אבל כידוע, אלוהים נמצא בפרטים הקטנים. למשל העובדה שהאוצר מתכוון לתת כסף לחברות הגדולות על כל עובד שהן מחזירות לעבודה בלי שום תנאים או דרישות שיוודאו שהכסף אכן ישמש לשימור העובדים. מה מונע מהחברות האלו לקחת את הכסף ואז להודיע על קיצוצים ופיטורי עובדים?
הקצאת התקציב הזו נולדה בעקבות הלחצים הכבדים שהפעילה התאגדות רשתות האופנה והמסחר בראשותו של הראל ויזל, מהבעלים של פוקס, ובה חברות רשתות גדולות נוספות כמו קסטרו, קפה קפה ועוד. גם אחרי שהממשלה אישרה את פתיחת החנויות, החברות בהתאגדות הודיעו שהן לא יפתחו את החנויות שלהן עד שהממשלה תיענה לשורה ארוכה של דרישות, ביניהן תשלום של 10,000 ש״ח על כל עובד שיחזור מחל״ת.
דווקא בחברות גדולות, כמו פוקס, רוב העובדים מרוויחים שכר מינימום ועובדים במשרה חלקית. כלומר, בעצם החברות האלו – שלא שילמו שכר לעובדים שלהן בתקופת הקורונה אלא הוציאו אותם לחל״ת – מבקשות עכשיו כפרס שהמדינה תשלם לעובדים שלהן משכורת למשך מספר חודשים.
מי אמר סחטנות ולא קיבל? אבל בישראל זה כנראה מה שעובד כי כפי שמסתמן כרגע, בעוד שעסקים קטנים ועצמאיים נשלחים להתדפק על דלתות הבנקים ולהתחנן להלוואה, העסקים הגדולים יסיימו עם כסף מזומן בחשבון, בלי בכלל לוודא שהכסף אכן ישמש למטרה לה ניתן.
סיוע של הממשלה לשימור מקומות עבודה הוא מבורך, אבל אם כבר – צריך לתת אותו לכל החברות, תוך העדפה לעסקים קטנים ובינוניים, ולא רק למי שיודע לצעוק חזק יותר או להפעיל יותר לחץ.
הדרישות המוגזמות שהציבו הרשתות הגדולות מוכיחות שטובת העובדים מעניינת אותם כקליפת השום. הדבר היחיד שמענין אותם זה איך סוחטים מקסימום כספים מהקופה הציבורית לכיסיהן.
לכן מיד עם הפרסום פנינו למשרד אוצר בפניה דחופה הדורשת להעמיד תנאים מינימליים לכל חלוקת כספים על חשבוננו, כפי שעשו מדינות רבות אחרות. אפשר למשל להתנות את מתן המענק בהתחייבות לא לפטר את העובד עבורו ניתן המענק במשך תקופת זמן מסוימת או בהגבלת האפשרות להעלות את שכר המנהלים.
מתחילת משבר הקורונה השיטה כבר הפכה סדורה וגלויה – הטייקונים, החברות הגדולות ובעלי הכח מנצלים את קרבתם למקבלי ההחלטות ולא מהססים לעשות שימוש ציני בעובדים ובמשבר הכלכלי כדי לסחוט הטבות שעסקים קטנים היו יכולים רק לחלום עליהם.
אנחנו פועלים נגד בזיזת הקופה הציבורית בכל הכח. הצטרפו ועזרו לנו: https://bit.ly/99-6B

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן