חייבים לעצור את מהלך השחתת התקשורת של שר התקשורת


חייבים לעצור את מהלך השחתת התקשורת של שר התקשורת

מהרגע ששר התקשורת שלמה קרעי נכנס לתפקידו – הוא כבר ידע מה הוא הולך לעשות, והצהיר זאת מעל כל במה: לבטל את הרגולציה ולפתוח את שוק השידורים לתחרות. אבל קריאת הצעת החוק שמשרדו פרסם, מראה שבניגוד לכותרות המפוצצות הצעתו משאירה את הרגולציה בפנים, ואת התחרות בחוץ ורק מובילה לחיזוק כוחם של הטייקונים וכוחה של הממשלה, על חשבון צרכני החדשות וחופש העיתונות. זו הצעה מסוכנת ונעשה הכל כדי לעצור אותה.

אז מה בדיוק רוצה לעשות השר לתקשורת שלנו, ולמה זה כל כך מסוכן? קחו נשימה עמוקה ותחזיקו חזק. הנה הנקודות המרכזיות אליהן התייחסנו בתגובה שלנו לנוסח הצעת החוק:

חיזוק השליטה של הממשלה בתקשורת – הקמת מועצה פוליטית לחלוטין שתפקח על שוק השידורים, לה יש סמכויות רבות ונרחבות כולל הסמכות לסגור ערוץ חדשות (!). סמכויות כאלו לא יכולות להינתן למועצה פוליטית שממונה כולה באופן ישיר או עקיף בידי הממשלה; התקציב שלה נתון בידי הממשלה, לממשלה יש סמכות לפזר אותה ואין דרישה לניסיון או מקצועיות בתחומי החדשות.
פגיעה בתחרות בשוק השידורים – צמצום האיסורים וההגבלות של "בעלויות צולבות" בכלי התקשורת, מה שיאפשר לגורם אחד להחזיק בכמה פלטפורמות של תכני חדשות, ולצבור כוח משמעותי מול קובעי המדיניות. תחרות לא תהיה כאן, אבל חיזוק הקשרים ההדוקים גם ככה בין הון-שלטון-עיתון כן.
הכנסת תכנים שיווקיים במסווה של חדשות – ביטול ההפרדה התאגידית הנדרשת כיום בין הערוץ המסחרי לחברות החדשות, כך שהאינטרסים המסחריים של בעלי השליטה ושל המפרסמים, יוכלו ביתר קלות להשפיע על התכנים שאנחנו הצופים, חושבים שהם "חדשות" אבל למעשה הם עשויים להיות תעמולה כלכלית. יבוטל גם האיסור על הכנסת תוכן שיווקי לתוך תכני החדשות ככה שקוקה קולה תוכל לשדר לנו ישירות פרסומות, במסווה של "חדשות".
פתח לשחיתות – מתן הקלות והטבות לערוצים קטנים באופן שמעורר חשש לסלקטיביות. מקבלי ההטבות יוכלו לחמוק מנשיאה בנטל ההוצאה של "הפקות מקור" וגם מהרישום כ"גורם ריכוזי" בחוק הריכוזיות, שיאפשר להם, אם ירצו, גם לשלוט באיזשהי תשתית ציבורית, כמו מאגר גז, נמל או גוף תחבורה ציבורית (מה שאסור כיום לכל גוף תקשורת ללא אישור של ועדת הריכוזיות).
הכנסת שיקולים פוליטיים לתכנים – מתן סמכויות למועצה לשקול היבטים אמורפיים ורחבים של "תחרות" ו"מגוון" בהחלטות רבות, מה שעלול להוביל לכניסת שיקולים לא ענייניים לקבלת ההחלטות. למשל האם לאפשר לגורם שמחזיק בעיתון, להירשם במרשם ספקי החדשות. –
השתקת הציבור – ההצעה מבטלת את מוסד נציבות פניות הציבור, כך שלציבור לא תהיה כתובת בנוגע לספקי חדשות שמפרים את חובותיהם, וכן אין לארגוני צרכנים מעמד רשמי בהליכים שננקטים כנגד גופי תקשורת שמפרים לכאורה את החוק.
מימון ציבורי לתכנים של בעלי ההון – חובת העברת תכנים של תאגיד השידור הציבורי *בחינם* לספקי תכנים אחרים, כמו פלטפורמות סטרימינג. כך, הציבור, שמממן באמצעות הקופה הציבורית את תאגיד השידור הציבורי, ירפד את כיסיהם העמוקים של בעלי ההון שמחזיקים באותם ספקי התכנים.

חדשות זה לא מוצר כמו פסטה, טונה או סכיני גילוח. זה מוצר הרבה יותר רגיש וייחודי, עם השפעות משמעותיות על היכולת לגבש דעה, להיות שותף לשיח הציבורי, ולממש זכויות דמוקרטיות. הגברת הכוח הממשלתי והכוח הכלכלי של קבוצות אינטרס ובעלי הון על תכני החדשות – היא מסוכנת ותוביל לפגיעה משמעותית בציבור, לכן אנחנו נמשיך ונעשה הכל כדי לעצור את זה.

לפני שערוצי התקשורת שלנו יהפכו לערוצי תעמולה מסחרית פוליטית, הצטרפו אלינו ויחד נעצור את זה

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן