ככה לא בונים חומה

בשבועות האחרונים רשות התחרות הגיעה לשורה של הסכמות עם חברות המזון הענקיות (סנו, נטו, דיפלומט וסוגת), במסגרתן יוטלו על החברות עיצומים כספיים בסך מיליונים בודדים של שקלים על הפרות של חוק המזון, כמו התערבות בסידור המדפים או העברת תשלומים לרשתות השיווק. מרתיע? אז זהו, שלא. אם הקנס על חניה אסורה היה 5 שקלים, הייתם טורחים לחפש חניון?
**
תחילת הפרשה הזו בחקירה שנפתחה ב-2022 על ההסכמות בין חברות המזון הגדולות לרשתות השיווק הגדולות. הסכמות שכאלו הינן הפרה של חוק המזון, ועשויות לפגוע בתחרות – ועל כן בכיסו של הצרכן, זאת בתקופה שבה אזרחי ישראל קורסים תחת יוקר המחיה. וכיוון שחקירות כאלה לא נפתחות בשגרה, פוטנציאל ההשפעה של תוצאותיה גדול מאד – קנסות כבדים יכולים להביא להרתעה, וקנסות זניחים יגרמו להמשך זלזול בחוק המזון, וכולנו נפגע מכך.
למרות שמדובר בהפרות שיכולות להוות עבירה פלילית, בסוף הוטלו עיצומים כספיים על החברות בלבד, אותם הן יכולות לגלגל אלינו הלקוחות באמצעות העלאות מחירים ((כמו שדיפלומט וסוגת אכן עשו השנה), ואף נושא משרה לא נדרש להכניס יד לכיס. סה״כ הוטלו 84 מיליון ש״ח, אבל כשחושבים על זה שמדובר ב-10 חברות, חלקן הגדולות ביותר בשוק עם מחזורים של מיליארדים – זה סכום זניח, שלא יוצר הרתעה משמעותית. אם הקנס על חניה אסורה היה 5 שקלים, הייתם טורחים לחפש חניון?
בנוסף, רשות התחרות עקבה אחרי גילוי דעת שמביא שיקולים שונים שיש להביא בחשבון בקביעת סכום העיצום שיוטל. אבל הרשות התחשבה רק בשיקולים שמביאים להפחתה בסכום ולא בשיקולים שיכולים להביא להגדלתו.
ולבסוף – ההודעות המוסכמות מציינות אילו סעיפים הופרו, אבל לא איך החברות הפרו אותם. כך נפגעות גם היכולת של ארגוני צרכנים, כמונו, להגיש עמדה מנומקת, וגם האפשרות להגיש תובענה ייצוגית או נגזרת נגד החברות. אבל זה לא מרתיע אותנו. כבר הגבנו להסכמים עם ״סנו״ ו״נטו״ ונגיב להסכמים עם ״דיפלומט״ ו״סוגת״ כדי שהשיקולים האלו יילקחו בחשבון.
**
לובי99 ימשיך לקחת חלק מרכזי במאבק להורדת יוקר המחיה. כארגון צרכנים יציג, נמשיך לפעול מול הרגולטורים ובכנסת כדי לחזק את כוחו של הצרכן הישראלי. הכנסו לקרוא על פועלנו ולהצטרף

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן