למה האלפיון העליון משלם פחות מסים מעובד שכיר ממוצע?

במדינות מפותחות מי שמרוויח ומכניס יותר כסף משלם יותר מס – זה גם יותר נכון כלכלית וגם יותר צודק. בישראל, אם נסתכל רק על הסכום נראה כי האלפיון העליון מעביר לא מעט מסים לקופה הציבורית, אבל זה רק נראה כך.
לאחרונה פרסמה רשות המסים מחקר שבחן את תשלום המס בישראל. מהמחקר עולה שבעוד שהשכירים משלמים מס בשיעור שעולה ככל שהם מרוויחים יותר, עד לשיעור מס של 49% לשכירים במדרגת המס הגבוהה ביותר – העשירים ביותר, שרוב הכנסתם מגיעה מההון שלהם ולא מהמשכורת שלהם, נהנים משיעורי מס שהולכים ויורדים. המאיון העליון, ה-1% בעל ההכנסות הגבוהות ביותר, שילם בין השנים 2013 ל-2021 כ-26 מיליארד ש"ח בממוצע בשנה – שיעור מס של 26% ביחס להכנסה שלהם. אבל גם בתוך ה-1% של המאיון העליון אין שוויון, כשהעשירים ביותר בו, ה-0.01% הכי עשירים בישראל, שילמו רק 21% מס. איך זה יכול להיות שככל שאתה יותר עשיר אתה משלם פחות מסים?
זה קורה כי בניגוד למס על השכר, שיעורי המס על הון הם קבועים, ולא תלויים בכמה כסף משקיעים ומרוויחים. כלומר, אדם פשוט שמשקיע בבורסה אלפי שקלים ישלם בדיוק את אותו שיעור מס כמו טייקון שמשקיע מיליונים ומשם מגיעה רוב ההכנסה שלו. בגלל שרוב ההכנסה של האנשים העשירים ביותר מגיעה מהשקעות, יוצא שהם משלמים מסים בשיעור נמוך יותר לעומת שכירים במדרגת המס הגבוהה ביותר.
וזה קורה גם כי פעם בכמה שנים, נותנים לאנשים האלה הטבות מס כדי שימשכו דיבידנדים מהחברות שלהם, וישלמו מעט מס. הצעה כזו עלתה על השולחן בינואר, והצלחנו להוריד אותה, אבל היא תעלה שוב, כי מועדון ההון-שלטון שומר על האינטרסים של עצמו.
יודעים מי שומר על האינטרסים של ה-99%? אנחנו! הצטרפו ללובי הציבורי המגן על כספי 99% מהציבור – https://bit.ly/3X2urcz

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן