ליברמן וברביבאי – הגיע הזמן לפרק את ענקיות המזון

ראש הממשלה נפתלי בנט ביקש אתמול מהשרים בישיבת הממשלה להיות נועזים בתכניות שלהם להפחתת מחירי המזון; אנחנו הנחנו בימים האחרונים על שולחנם של שר האוצר ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי הצעה נועזת לפירוק המונופולים בשוק המזון.

שוק המזון בישראל הוא מהריכוזיים בעולם: הוא נשלט על ידי 5 יצרניות מזון ענקיות ו-2 יבואנים בלעדיים. המשמעות היא שכמעט כל מוצר שתרכשו בסופר מיוצר או מיובא על ידי אחד מהמונופולים הללו, או ששניים מקסימום שלושה מהם שולטים במדף.

החברות האלה לא תמיד היו כל כך ענקיות, ובוודאי שלא היה להן מגוון רחב כל כך של מותגים, אלא שבמשך שנים הן רוכשות חברות מתחרות וצוברות כח כדי להעלות לנו את המחירים;

– במכירות מוצרי חלב שולטת חברת תנובה עם נתח שוק של מעל 70% בגבינה הצהובה. במקביל היא מחזיקה בסנפרוסט, המותג החזק ביותר בירקות קפואים.
– שטראוס היא מונופול במעדני חלב, וגם שולטת בשוק הקפה השחור; בקפה הנמס שולטות אסם ושטראוס.
– בפסטה לאסם ושסטוביץ נתח שוק של 70%.
– בדגני בוקר שולטות יוניליוור (תלמה) ואסם.
– במשקאות הקלים שולטת החברה המרכזית למשקאות – כשבקוקה קולה יש לה נתח שוק של מעל 90% (והיא הבעלים גם של פריגת וטרה)

כדי להכניס תחרות בשוק המזון, נדרשת מדיניות שאוסרת על חברת ענק שהיא מונופול בתחום מסויים בענף המזון להחזיק גם בעוד מותגים שהם מונופול בתחום אחר בענף המזון: חברה שהיא מונופול בתחום החלב למשל, תנובה, לא תוכל להחזיק גם במונופול בתחום הירקות הקפואים, כמו סנפרוסט. חברה שהיא מונופול בתחום הפסטה, כמו אסם, לא תוכל להחזיק גם מונופול מוכרז בתחום תחליפי הבשר מן הצמח, כמו טבעול. חברה שהיא מונופול עוצמתי בתחום מעדני החלב כמו שטראוס, לא תוכל להיות גם מונופול בתחום הקפה.

ענקיות המזון מנצלות את כוחן כדי לשמר את המחירים הגבוהים. לתכנית שאנחנו מציעים יש סיכוי אמיתי להפחית משמעותית את מחירי המזון היקרים להחריד בישראל (50% יותר מאירופה).

כשיש להן כל כך הרבה מותגים חזקים, רשתות השיווק נהנות מהשיטה ולא מנסות להתמקח ולהוריד את המחירים לטובת הצרכנים. ליבואנים וליצרנים הקטנים אין סיכוי מול ענקיות המזון והם פשוט לא נמצאים ברשתות השיווק הגדולות.

נמאס לכן ממחירי המזון הגבוהים בישראל? הצטרפו עכשיו ללובי 99: https://bit.ly/3skEx83

#הוןשלטוןצרכנות
#מרדהפסטה


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן