סיפור על מזגנים, חום ועצבים

שוק המזגנים בישראל מגלגל כ-3 מיליארד ש"ח בשנה, ונשלט ע"י שתי חברות ענק – אלקטרה ותדיראן, החולשות יחד על כ-80% מהשוק. כמו בכל שוק שאין בו תחרות, גם פה 2 החברות מרשות לעצמן לשמר מחיר גבוה ואפילו ניצלו את בהלת הקורונה כדי להעלות מחירים בתחילת 2020.

איך הן מצליחות לשמור על נתחי שוק כה גדולים? דרך שליטה בוועדת המומחים של מכון התקנים אשר הוסיפה שינוי "קטנטן" לתקן הבינלאומי למזגנים המקובל בעולם, בעניין "עמידות באש של מעטפת המזגן."

רשות הכבאות הכריזה במפורש בכינוס הוועדה בתחילת השנה כי אין שום הצדקה בטיחותית לשינוי, אך ענקיות המזגנים התעקשו על התקן הייחודי והצליחו לגבש רוב קולות בוועדה. למקרה שתהיתם, הן לא עשו זאת כי הן דואגות לבטיחות שלנו, אלא כי הסטנדרט המשונה מחייב כל מתחרה פוטנציאלי להקים פס יצור מיוחד לשוק הישראלי – דבר שכמובן אינו ריאלי ומונע כניסת מתחרים מחו"ל.

מחר בבוקר תתכנס מחדש ועדת המומחים של מכון התקנים. במידה והוועדה תחליט לאשר מחדש את הדרישה הייחודית לתקן הישראלי, אנו קוראים לשרת הכלכלה להפעיל את סמכותה – לדחות את המלצת הוועדה, לאמץ את התקן הבינלאומי ללא שינויים וכמובן להכניס את המזגנים למסלול הבינלאומי המקל ברפורמה בייבוא. רק אתמול הוכיחה השרה כי ניתן לעמוד איתן מול הלחצים שמפעילות החברות הגדולות כאשר הורתה על התחלת תהליך ביטול התקנים הייחודיים של מוצרי צריכה רבים כדוגמת טמפונים, קונדומים ועוד. גם פה ניתן וצריך להביא בשורה לציבור.

נמאס לנו לשלם ביוקר על מוצרי צריכה בסיסיים רק בכדי לשמר את שורת הרווח הנאה של חברות הענק. הגיע הזמן לשינוי.

הצטרפו ללובי הציבורי. ביחד ניתן לטפל בבעיות יוקר המחייה באופן יסודי: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןייבוא

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן