״לא ידוע” – ההפרה הטכנית שפוגעת בשקיפות מחירי המזון


״לא ידוע” – ההפרה הטכנית שפוגעת בשקיפות מחירי המזון

הידעתם שכל רשת סופרמרקט מחויבת לפרסם לציבור את מחירי כל המוצרים שנמכרים בכל סניף של הרשת ולעדכן את המחירים באופן שוטף? זה אמור לאפשר לנו, הצרכנים, להשוות בקלות בין המחירים ברשתות שונות, וכך, בשאיפה, להוזיל את יוקר המחייה. אז נכון שרוב האנשים לא משתמשים בכלי הזה, אבל עדיין עצם זה שהנתונים קיימים מאפשר לכלי תקשורת וגם לארגונים חברתיים כמונו לעקוב אחרי המצב בשטח ולתת תובנות כמו מי העלה מחירים בכמה ומתי.

אבל כדי שנעקוב בצורה יעילה, פרסום המידע חייב להיות סדור ואמין. בדיקה שערכנו בתקופה האחרונה בכ-400 סניפים של שש רשתות הסופרמרקט הגדולות מראה שיש לא מעט נתונים שחסרים בדיווחים. כך, לדוגמה, ברשת ״יינות ביתן״ בכלל לא מדווחים על היצרן של המוצרים, ב״רמי לוי״ מסמנים עבור 67% מהמוצרים שהיצרן ״לא ידוע״ וב״שופרסל״ יש בעיות בדיווחים על היצרן ב-30% מהמוצרים.

אלו לא רק טעויות טכניות. ״מרד הפסטה״ ו״מרד הטונה״ שהובלנו בשיתוף עם הצינור נולדו בעקבות הודעות על העלאות מחירים עתידיות. בלי דיווחים מלאים וסדורים קשה לבדוק האם יבואנית הענק כמו דיפלומט באמת העלתה מחירים כי לא ניתן לעשות סינון באלפי טבלאות של דיווחים לפי שם היצרן – פעולה שהייתה אמורה להיעשות בלחיצת כפתור הופכת למשימה מורכבת וסיזיפית. וזו בדיוק המטרה של רשתות הסופרמרקט, להקשות עלינו כדי שלא נוכל לעקוב אחרי המחירים .

פנינו לשרת הכלכלה, שאחראית על התקנות בנושא האופן שבו יתבצעו הדיווחים של רשתות המזון, ולממונה על הגנת הצרכן שאחראי על אכיפת התקנות הללו בבקשה שיבדקו את הנושא.

המאבק ביוקר המחייה הוא סיזיפי ובדיוק בגלל זה אנחנו צריכים אתכם איתנו. הצטרפו אלינו עכשיו: https://bit.ly/3q28YiA

#הוןשלטוןצרכנות

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן