יצא לכם לעבור ברחוב ולראות סניף אחרי סניף של חנויות ה"אקספרס" הקטנות והיקרות? בטח תהיתם לאן נעלמו הסופרים הגדולים, אז הנה ההסבר: הסופרים הגדולים מנצלים פירצה בחוק המזון כך שברירת המחדל של הצרכן הישראלי תהיה "שופרסל אקספרס" ודומיו. אנחנו פועלים כדי לשנות את זה.
ב-2014 עבר חוק המזון, שמחייב את הרשתות הקמעונאיות הגדולות שרוצות לפתוח סניפים גדולים נוספים (מעל 250 מ"ר) באזורים בהן גם ככה יש להן הרבה סניפים, לקבל על כך אישור מרשות התחרות, מחשש לשליטה מונופוליסטית. אז מה עשתה רשת שופרסל בתגובה? עברה לפתוח רק סניפים קטנים יותר כדי לחמוק ממגבלות החוק. כדי לסבר את האוזן, בין השנים 2021-2014 הוקמו 43 סניפי שופרסל אקספרס, במקביל לירידה במספר סניפי שופרסל הגדולים יותר כמו "שופרסל שלי" ו"שופרסל דיל".
הפתיחה של חנויות האקספרס הקטנות הייתה בעיקר במקומות בהם לשופרסל כבר יש נוכחות וכוח שוק משמעותי כמו פתח תקווה, כפר סבא, רחובות וגם ביישובים המבודדים יותר. בחריש למשל יש 3 סניפי אקספרס, התושבים תקועים ביישוב ומשלמים 25% יותר.
לכן פנינו לרשות התחרות והצענו להכניס תיקון לחוק בחוק ההסדרים שיחייב את הקמעונאים הגדולים לקבל את האישור של רשות התחרות גם לגבי פתיחת סניפי האקספרס. הגיע הזמן לשים לזה סוף ולטפל בריכוזיות הגיאוגרפית של הסופרים הגדולים ולהגביר את התחרות בשוק המזון.
צפו בעו"ד רחל גור, מנהלת תחום ממשלה, אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת:
כדי להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות ולהקל על יוקר המחיה, אנחנו חייבים לובי חזק – תמיכה מספרית וכלכלית! הצטרפו אלינו עוד היום – https://bit.ly/3lmQ2vS