תוכן שיווקי הוא אחד מהכלים הכי פופולריים בהם משתמשים הערוצים המסחריים השונים ליצירת הכנסה. החוק מחייב את הערוצים לפרסם גילוי נאות על כך שמדבר בתוכן שיווקי, אך לצערנו, לעיתים קרובות התכנים מתפרסמים מבלי שקהל הצופים מודע לכך. המקרה המוזר הבא התעלה על כולם – עמותה ששידרה משדר התרמה, חיפשה עבור המשדר אמא צעירה שתבוא להתראיין ותשקר בשידור חי עבור 1,000 ש”ח במזומן. פנינו לרשות השנייה – הרגולטור שישן בשמירה, ודרשנו לבדוק האם המשדר אושר, ע”פ אילו קריטריונים וכיצד התחום מפוקח?
***
כללי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו קובעים איסור על הצגת תוכן פרסומי סמוי וקובעים מהם כללי הגילוי הנאות על תכנים שיווקיים המוצגים בטלוויזיה. הכללים גם קובעים אילו נושאים אסורים בפרסום – למשל, מוצרי טבק ועישון, מיסטיקה ותורת הנסתר, ועוד.
לאחרונה נחשף באתר שקוף – גוף התקשורת של הציבור אירוע שמסתמן כחצייה מוחלטת של כל הכללים: במסגרת אירוע התרמה לעמותה ששודר בערוץ 14, חיפשה העמותה אמא טרייה לתינוק שתגיע למשדר ותספר שבזכות פנייתה למוקד של קבר הצדיק, היא זכתה לתינוק. עיתונאית חוקרת שפנתה למפרסם המודעה, הקליטה את השיחה עמו בו הוא “תופר” עבורה את הסיפור לפיו התינוק המיוחל הגיע לאחר שנים רבות של ניסיונות להביא ילדים, שלא צלחו. היחצ"ן כלל לא נרתע מכך שהיא מציגה בפניו בפשטות את העובדה שמדובר בשקר. לבסוף העיתונאית לא הגיעה, אך המשדר שודר עם נשים אחרות.
ללא כל קשר לתוכן הדברים ולאמונה דתית – שידור שקר מובהק (כפי שההקלטות מוכיחות) בשידור חי עבור פרסום של גורם שעל פניו בכלל אסור בפרסום לפי הכללים, ללא גילוי נאות ובאופן מטעה – איננו מקובל.
לכן פנינו לרשות השניה לטלויזיה ולרדיו ודרשנו בדיקה של העניין ומידע בנוגע לאישורים שניתנים למשדרי התרמה ולפיקוח עליהם.
הצטרפו עוד היום כחברים ללובי99, ותמכו בפעילות שלנו – https://shorturl.at/Zh7L9