הופה, מסתבר שפה זה לא אירופה

למרות ששמחנו ובירכנו על קידום רפורמת "מה שטוב לאירופה, טוב לישראל", ידענו שמוקדם לפתוח את בקבוקי השמפניה. אנחנו לא חדשים בכנסת, ויודעים שתמיד בעלי האינטרסים מגיעים בדיוק בשלב הזה ומנסים לקצץ כנפיים של כל רפורמה שעשויה לפגוע בהם. הלחצים שלהם עבדו, ובמידה והחוק יעבור כפי שהוא מנוסח כיום, הרפורמה תחול רק על מחצית מהתקנים – במקרה הטוב.
השתתפנו בדיון הראשון שנערך בוועדת הכלכלה, וכארגון שנאבק כבר שנים להורדת יוקר המחיה, דרשנו לנקוט בשקיפות כלפי הציבור ולממש את מלוא הפוטנציאל של הרפורמה, שיכולה להביא בשורה של ממש בהורדת המחירים בשוק. עבדנו כל כך קשה כדי שהרפורמה תעבור, אז תהיו בטוחים שאין בכוונתנו להרפות עד שהיא תיושם, ולא בצורה שנוחה ללוביסטים המסחריים של בעלי האינטרסים.
***
אין ספור תשבחות ומילות הערכה נאמרו על ידי חברי הכנסת ונציגי הממשלה כלפי שר הכלכלה, ניר ברקת, במהלך הדיון הראשון בוועדת הכלכלה שעסק בתקינה ברפורמת "מה שטוב לאירופה, טוב לישראל". כולם באו לגזירת הסרט – פתיחת הדיונים שבסופם הבטיחו לנו הורדת חסמי ייבוא והגברת התחרות בשוק מוצרי הצריכה הישראלי.
כארגון חברה אזרחית שנלחם במשך שנים ביוקר המחיה, ומכיר את הדרך שבה דברים עובדים, ידענו מה מצפה לנו. גם הפעם לא יכולנו אלא להגיד שלפי הנוסח הנוכחי של החוק, ברפורמה יש הרבה פוטנציאל. אבל רק פוטנציאל. וגם הפעם, היה לנו ברור מי ומה עומד מאחורי כל השינויים שקרו בין שלב ההכרזה על הרפורמה ועד לנוסחה הנוכחי.
הצעת החוק רוויה בחוסר בהירות. למשל, לא ברור האם מאמצים את הדירקטיבה האירופית במלואה (תקנים שנקבעו על ידי האיחוד האירופאי, ונועדו ליצור הרמוניזציה חקיקתית בין מדינות האיחוד בנושאים שונים), ואם כן – האם על ידי סטנדרט המינימום או סטנדרט המקסימום?
בהצעת החוק הנוכחית גם קיימות החרגות רבות שמשחקות לטובת החברות הגדולות בשוק. הרפורמה מאמצת רק חלק מההוראות האירופאיות ומחריגה את השאר. כעת ההצעה מתייחסת רק לחלק ממוצרי הצריכה.
***
כמו כל דיון שבו אפשר להביא בשורה לציבור ולהקל ביוקר המחיה, ראינו נוכחות של לוביסטים רבים מטעם התעשייה, היבואנים הגדולים, וגופים נוספים בעלי אינטרס אשר מנסים לסרס את הרפורמה. להם נוח שישאר לנו יקר, וכך הם ימשיכו להרוויח.
ומהצד השני יש את הלוביסטים הציבוריים של לובי 99. אנחנו רק בתחילת המערכה וצפוי לנו קרב בלימה לא פשוט. נלחם להכניס חריגים נוספים, ובמקביל נפעל מול חברי הכנסת ומשרדי הממשלה כדי לשפר את נוסח החוק שבאמצעותו הרפורמה המיוחלת תביא סוף-סוף להקלה ביוקר המחיה.
במהלך הדיון העלנו מספר הצעות מעשיות לשיפור נוסח הצעת החוק, ולשמחתו יו"ר הוועדה התחייב שישקלו את השינויים. נמשיך בכל הכוח עד לבואה של בשורה אמיתית להפחתת יוקר המחיה.
רוצים לפעול ולהשפיע למען עתיד טוב יותר? הצטרפו היום ללובי 99 ותמכו בנו

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן