ישראל עלולה לאבד את עצמאותה האנרגטית בתוך שני עשורים, אנחנו יודעים שזה נשמע כמו תקליט שבור של לובי 99, אבל הפעם מדובר בהתרעה של מבקר המדינה בדוח הנוקב אותו פרסם השבוע. ובדיוק כפי שהתרענו, אינספור פעמים – שתוך שני עשורים נעבור למחסור בגז הטבעי והמדינה תהיה במשבר אנרגיה, הפעם זה מגיע מדוח רשמי של המבקר. נזכיר שהגז הטבעי מספק כ-75% מהחשמל בישראל, כלומר מחיר הגז הטבעי עולה = מחיר החשמל שכולנו משלמים עולה. כיום ישראל נהנית מעושר של שלושה מאגרי גז פעילים, ולכן בשנים האחרונות כשמחירי החשמל בעולם השתוללו, אצלנו המחירים נותרו נמוכים ויציבים. אבל הגז יתחיל להיגמר – כפי שגם מבקר המדינה מציין, תוך שני עשורים, ונעבור למחסור בגז טבעי. למעשה המבקר מראה שהמדיניות שמשרד האנרגיה מקדם, כפי שהן עלו מהמלצות הביניים של ועדת דיין, הוועדה הבינמשרדית לבחינת מדיניות הגז הטבעי, שומרת למשק המקומי פחות גז ממה שנדרש לעשורים הקרובים. במקביל, משרד האנרגיה אישר עסקת ייצוא גז עצומה למצרים, שכבר משפיעה על המחירים במשק, עוד לפני שיש מסקנות סופיות. כל זה נעשה מתוך תקווה שיימצא עוד גז, והרבה. אלא שבמציאות – לא נמצא שום מאגר גז חדש. המבקר מראה איך במשך עשור הניסיונות להביא יזמים לחפש גז חדש – כשלו. עוד הטבות, עוד מכרזים, עוד הצהרות – אבל בלי עוד לוויתן. הגז שנותר בים ככל הנראה ברובו פזור במאגרים קטנים שלחברות הגז לא יהיה כדאי לפתח ולהשקיע בהם. עכשיו זה הזמן של מקבלי ההחלטות להתעורר ולהיערך ליום של אחרי הגז: קידום מהיר של חלופות, במרכזן אנרגיות מתחדשות. נמשיך לפעול למען הביטחון האנרגטי של הציבור.



