איך מונעים את תופעת ה"רופא-לוביסט"?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

לאחרונה אנו עדים להתרחבות תופעה בעייתית – רופאים שנשכרים בתשלום על-ידי חברות שונות, מקולה זירו ועד לחברות בתעשיית הטבק, על-מנת להופיע כמומחים בוועדות הכנסת ולהתנגד למיסוי מוצרים מזיקים.
כזכור, המקרה הבולט ביותר מן העת האחרונה הוא זה של פרופ' בכיר שהתנגד ליוזמת מיסוי משקאות קלים בוועדת כספים, אך "שכח" לציין שקיבל שכר מטעם קוקה-קולה עבור הבעת עמדה זו. אבל זה ממש לא המקרה היחיד. מקרים דומים התרחשו במהלך השנים האחרונות בדיונים על מיסוי סיגריות אלקטרוניות, הגבלת פרסום של מוצרי טבק, וסימון מזון מזיק.

לכן, פנינו להסתדרות הרופאים הישראלית (הר"י) – האחראית להסדיר את ההתנהלות המקצועית והאתית של רופאים בישראל – ודרשנו שתקבע נוהל חד-משמעי שיחייב רופאים המציגים חוו"ד מומחה מטעמם בכנסת או בממשלה, לחשוף באופן יזום ומלא כל טובת הנאה, ישירה או עקיפה, שקיבלו מחברה מסחרית.

כדי לשמור על מערכת בריאות נטולת השפעות זרות, חייבים להגביר את השקיפות בכל הנוגע לקשרים בין רופאים לחברות מסחריות. היעדר גילוי נאות מטעם מומחים, פוגע ביכולת של מקבלי ההחלטות בכנסת ובממשלה לקבל נתונים אמינים בעת קביעת מדיניות ופוגע באמון הציבור בקהילת הרופאים.

לכן אנו דורשים לקבוע בהקדם נוהל מקיף וברור אשר יסדיר ויגביל את הקשר בין רופאים לחברות מסחריות בעת מתן חוות דעת מומחה מכול סוג – לרבות בדיונים בכנסת ובממשלה.

הצטרפו למאבק למען הבריאות של כולנו, הצטרפו ללובי הציבורי: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןבריאות
#הוןשלטוןשקיפות


דילוג לתוכן