איפה הכסף? גרסת חברת החשמל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

בעוד פחות משבועיים, תעריף החשמל צפוי לזנק שוב, הפעם ב-2.6% – וכולנו נשלם יותר, הרבה יותר, אם בחשבונית האישית או ביוקר המחיה הכללי שיושפע מהעליה הזו – כי כולם משלמים חשמל – המפעלים, העסקים – והכל מגולגל בסוף לגורם אחד- הצרכן. אלא שכלל לא ברור האם יש הצדקה להעלאה הזו, ולצערנו אין באמת פיקוח על חברת החשמל ועל 22 מיליארד ש"ח תקציב שהיא מנהלת.

**
חברת חשמל חוזרת וטוענת שמחירי החשמל בישראל נמוכים ביחס למדינות ה-OECD, אך שוכחת לציין שההשוואה לא ממש הוגנת – כי כל המדינות היקרות תלויות בייבוא גז טבעי (שהתייקר מאוד), לעומת ישראל שעצמאית בהפקת גז. וכאשר מורידים מהמשוואה את הרכיב המשמעותי הזה, המהווה מקור אנרגיה מרכזי למשק החשמל, למה אצלנו עדיין כל כך יקר?
אולי זו ההתנהלות הפנימית? חברת חשמל היא חברה ממשלתית, מונופול בתחומה, ולמרות היותה חברה קריטית להמשך הפעילות במשק, היא פועלת בלי יו"ר דירקטוריון קבוע כבר שנתיים וחצי ועם דירקטוריון על סף הרכב חסר, כך שהפיקוח הפנימי על פעילות הנהלת החברה, לא מתבצע באופן אופטימלי כבר זמן רב.
ומה עם פיקוח חיצוני? רשות החברות הממשלתיות אמורה לפקח על מנהל תאגידי תקין של החברה, אך מנהלת הרשות התפטרה ולא ברור מי יפקח כעת. שומר סף נוסף היא רשות החשמל, שאחראית על קביעת תעריפי החשמל, ובוחנת את בקשות העלאת התעריף של חברת חשמל, עפ"י הנתונים שזו מגישה לה. אבל מי מפקח לאן הולך הכסף? אין תשובה.
ועוד אנקדוטה מעניינת ומאד רלוונטית לסיפור : חברת חשמל מכרה בדצמבר את "תחנת אשכול" – תחנת גז טבעי (הגדולה במדינה), לדליה אנרגיה וקבוצת יוניון תמורת 9 מיליארד ₪, ובנוסף הנפיקה אג"חים ממשלתיים בכ-2.5 מיליארד ₪. אז מדוע הכסף שנכנס לחברה לא מגולם במחיר לצרכן שממשיך לטפס?
**
מחירי אנרגיה גבוהים משפיעים על כולנו – ועלולים לגרום גם לחוסר ביטחון אנרגטי, בעיקר של השכבות החלשות. אנחנו לא רוצים להיות מדינה שבה רק עשירים יכולים להפעיל חימום בחורף.
**
השבוע הגענו לכנסת כדי לדרוש תשובות בנושא הזה. אנחנו ממשיכים לפעול מול גורמי המקצוע בממשלה, לדרוש תשובות ולהיאבק למען הציבור, שגם כך נאנק תחת יוקר המחיה. הצטרפו אלינו עוד היום

דילוג לתוכן