רגע ההכרעה מתקרב: האם החברה המזהמת תמשיך להסתתר מאחורי חיסיון?


חברת קצא"א, שעוסקת בהובלת נפט, אחראית לכמה מהאסונות הסביבתיים הכי קשים שהיו פה בשנים האחרונות. על הפעילות שלה מוטל צו חיסיון כמעט גורף, ועכשיו משרד האוצר מבקש להאריך אותו ב-5 שנים נוספות. השבוע היינו בדיון בוועדת הכספים בנושא, ושמחנו למצוא אוזן קשבת בקרב חברי הוועדה לבקשה שלנו לצמצם את החיסיון.

**
לאחרונה חתמה קצא״א על עסקה להעברת כמויות אדירות של נפט מהאמירויות דרך שטח ישראל ומשם לאירופה. אם תהיה תקלה באחת ממיכליות הנפט או בצינור שיוביל אותו מאילת לאשקלון – יהיה כמעט בלתי אפשרי לשקם את הנזק הסביבתי שיווצר במפרץ אילת או בשמורות הטבע לאורך הצינור. זהו אינו חשש סתמי, שכן חברת קצא״א אחראית לאסון עברונה, שבו זרמו מיליוני ליטרים של נפט מצינור של קצא״א לשמורת הטבע עברונה שטרם שוקמה, וישנם חלקים בה שלא ניתן יהיה לשקם.
אמנם מידע שנוגע לאיכות הסביבה מוחרג מצו החיסיון, אבל הרבה פעמים המידע הזה שלוב במידע על הפעילות הכלכלית והעסקית של החברה. זו הסיבה שבכירי החברה מסרבים לענות לשאלות בסיסיות לגבי העסקה הזו, כמו כמה החברה תרוויח ממנה או כמה מהנפט שיועבר במסגרת העסקה מיועד למשק הישראלי.
אסור שעסקאות כאלו יתנהלו במחשכים. הממשלה אישרה השבוע את הארכת החיסיון, ובשבועיים הקרובים ועדת החוץ והביטחון של הכנסת צריכה להכריע בנושא, לפני שיפוג החיסיון הקיים ב-15.2. אנחנו כבר התחלנו בסדרת פגישות עם חברי הוועדה ונמשיך לפעול למען שקיפות מלאה על פעילות קצא״א: להסיר את החיסיון, למעט במקרים בהם יש חשש לפגיעה בביטחון המדינה.
צפו בדבריה של הלוביסטית הציבורית, עו״ד נועה זלצמן, מהדיון בוועדת הכספים בכנסת:
רוצים לשמור על הסביבה מפני עסקאות חשאיות? הצטרפו אלינו עכשיו – https://bit.ly/3DAD1Fj


 

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן