בזכות מאבק ממוקד, הזכות לפקח על פעילות הממשלה במלחמה, לא נגזלה מהציבור

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


בזכות מאבק ממוקד, הזכות לפקח על פעילות הממשלה במלחמה, לא נגזלה מהציבור

השבוע נרשמה הצלחה מרשימה לחברה האזרחית, כשניסיון לצמצם את זכות הציבור לקבל מידע מרשויות ציבוריות בתקופת המלחמה, כשל. במה מדובר? לפני כשבועיים פורסם תזכיר חוק שמבקש לדחות את המועדים הקצובים לממשלה בשורת חוקים, בגלל המלחמה. בין היתר, התזכיר היה צפוי לחול גם על חוק חופש המידע – שהוא החוק המרכזי שמאפשר לציבור לקבל מידע מהגופים הציבוריים והממשלתיים. כלומר, דווקא בתקופת המלחמה, כשהכאוס חוגג וחלק ממשרדי הממשלה קורסים, הממשלה רצתה לצמצם את הזכות של הציבור לדעת, ולאפשר לו לקבל את המידע שהוא מבקש – רק לאחר המלחמה.

באופן מיידי שורת ארגוני חברה אזרחית יצאו כנגד חוק הזה, וגם אנחנו – הגבנו לתזכיר וטענו שדווקא עתות משבר ידועות כזמנים מופלאים ל"גניבת סוסים" ולביצוע מחטפים, וכמו כן הציבור זקוק למידע כדי שיוכל לפקח על עבודת הממשלה דווקא בתקופה הזו. התנגדנו לדחייה הזו של המועדים בנוגע לחופש המידע והצענו מספר חלופות.

הלחץ הציבורי עבד: משרד המשפטים חזר בו והחליט להאריך את המועד לתשובה רק בחודש ימים, בשל קושי של הרשויות השונות לעמוד במועדים הרגילים. מדובר בהישג של ממש לציבור כולו – הממשלה לא תוכל להתנהל מאחורי מסך עשן, אלא באופן שקוף לציבור, גם בעת הזו.

בנוסף, הצענו עוד מספר תיקונים, שחלקם התקבלו, כמו להחריג מהחוק גם את חוק עקרונות האסדרה שמחייב את הרגולטורים להתייעץ עם רשות האסדרה בנוגע לאיכות תהליך גיבוש הרגולציה שהם קובעים.

נמשיך לעקוב אחרי החוק עד סוף הליך החקיקה, לוודא שלא יהיה פליק-פלאק נוסף.

רוצים לעזור לנו להמשיך ולפעול למען השקיפות גם ובמיוחד בתקופת המלחמה? הצטרפו אלינו

דילוג לתוכן