בחברות המזהמות, ובמיוחד בתעשיית הגז, ההנהלות והדירקטוריונים מלאים ב"לשעברים".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


בחברות המזהמות, ובמיוחד בתעשיית הגז, ההנהלות והדירקטוריונים מלאים ב"לשעברים". לחברות הגז, שתלויות מאוד בהחלטות הממשלה, משתלם לקלוט לשורותיהן את מי שעד לפני רגע עבד במערכת הציבורית, מכיר את מקבלי ההחלטות ויודע איך לקבל אישורים ורישיונות.

מי שבזמנה החל להתבסס מונופול הגז, הממונה על התחרות לשעבר רונית קן, עברה לעבוד כדירקטורית ב"רציו", השותפה במאגר הגז לוויתן. אך לא רק היא – רוני בר-און, שר האוצר לשעבר, עבר לדירקטוריונים של "דלק קידוחים" ושל "תמר פטרוליום". יעקב מימרן, סשה וורשבסקי ויוסי וירצבורגר – שהיו הממונים על הנפט במשרד האנרגיה, כלומר המפקחים הישירים על תעשיית הגז – כולם קיבלו ג'ובים כיועצים או דירקטורים בחברות הגז.

כשמדובר בגז, הרשימה עוד ארוכה – חזי קוגלר, קובי כץ ושאול צמח, שהיו מנכ"לי משרד האנרגיה, עברו לנהל חברות גז או להקים תחנות כח פרטיות לייצור חשמל מגז. ובכירי משרד האוצר עברו לעבוד אצל טייקון הגז יצחק תשובה – אודי ניסן, ראש אגף תקציבים לשעבר, ויוסי אבו, יועץ לשעבר לשר האוצר, קיבלו תפקידים בכירים בקבוצת דלק ואבו הוא כיום המנכ"ל של דלק קידוחים המחזיקה במאגר הענק "לוויתן".

אבל לא רק גז – גם התעשיות הפטרוכימיות והכימיקלים הצליחו למשוך פקידים בכירים לאורך השנים: מיקי הרן, שהייתה מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, עברה לכיסא הדירקטורית בכי"ל וברותם אמפרט, שדורגה מספר פעמים כחברה המזהמת ביותר על ידי המשרד להגנת הסביבה. באופן דומה נחמה רונן, שהייתה מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה גם היא, עברה להיות דירקטורית בבז"ן; רוברט ראובן, שתפקד כמנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, עבר לייעץ לדור כימיקלים; וניר גלעד, שבתקופתו כחשב כללי קיבל החלטות משמעותיות שהיטיבו עם בז"ן וכי"ל, עבר מספר שנים לאחר מכן לנהל את כי"ל עבור משפחת עופר.

המאבק ב"דלתות המסתובבות" בין הממשלה למגזר הפרטי הוא נושא מורכב. לא פעם טוענים פקידי הממשלה כי אנשים איכותיים מוותרים על תפקידים בכירים בשירות הציבורי מחשש שאחר כך, כשיחזרו לעבוד במגזר הפרטי – "יחטפו" ביקורת ציבורית קשה. עם זאת, הבעייתיות במעבר מתפקיד המפקח לתפקיד המפוקח, בוודאי בתעשיות שיש עליהן הרבה מאוד רגולציה ויש בהן גם מונופולים, ברורה לחלוטין.

המעברים האלה הם איום חמור על האינטרס הציבורי ועל אמון הציבור בממשלה. לכן, בשנה האחרונה, אחרי עבודה משפטית מאומצת, מנענו את המעבר של בכיר מאגף התקציבים במשרד האוצר לתפקיד מנכ"ל חברת ישראמקו שהיא חלק ממונופול הגז, וביטלנו את הכוונה לקצר צינון במינויים אחרים.

אנחנו ממשיכים לפעול מול הממשלה ובבתי המשפט כדי לצמצם את התופעה. משרתי ציבור צריכים לחשוב אך ורק על טובת הציבור כשהם באים לקבל החלטות – ולא על הג'וב הבא.

מסכימים? הצטרפו עכשיו ללובי הציבורי: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטון


דילוג לתוכן