במשך שנים שילם הציבור דמי ניהול סמויים בקרנות הפנסיה בהיקף של 4 מיליארד שקלים בשנה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


במשך שנים שילם הציבור דמי ניהול סמויים בקרנות הפנסיה בהיקף של 4 מיליארד שקלים בשנה. דמי הניהול האלו נגבו מכספי החיסכון שלנו מבלי שהיינו מודעים לכך. בזכות המאבק שאנו מנהלים כבר מספר שנים לשינוי החוק והרגולציה – בקרוב כולנו נוכל לדעת בדיוק כמה דמי ניהול אנו צפויים לשלם עבור ניהול כספי החיסכון שלנו, וכך נוכל להתמקח ולהוריד את המחיר.
***

בנוסף לדמי הניהול הרגילים והמוכרים לכולנו, גופי הפנסיה גבו מאיתנו גם דמי ניהול נוספים אליהם אנחנו לא מודעים, המכונים "דמי ניהול חיצוניים". מדובר בתשלום שמעבירות קרנות הפנסיה למנהלי השקעות חיצוניים כדי שיבצעו עבורן השקעות מסוימות, בטענה כי אין להן עצמן מומחיות בביצוע השקעות מסוג זה. הבעיה היא שהציבור שילם מיליארדי שקלים מדי שנה ללא ידיעה כשבכלל לא ברור האם יש לכך תרומה פרט לריפוד הכיסים המרופדים ממילא של אותם מנהלים חיצוניים.

לאחר 4 שנים של עבודה קשה הצלחנו להביא חקיקת רפורמה שתחייב את גופי הפנסיה לגלות לנו מראש, בכתב ובעל פה, את דמי הניהול שאנחנו צפויים לשלם לאותם מנהלי השקעות חיצוניים, כלומר לחשוף את דמי הניהול הסמויים. אך לא בכך הסתיימה עבודתנו.

אחרי שעברה הרפורמה בכנסת נדהמנו לגלות שרשות שוק הון, המפקחת על גופי הפנסיה, פרסמה את הוראות הרפורמה המנוסחות באופן המנוגד לחקיקה כפי שנקבעה בכנסת, עם נטיה חד משמעית לטובת חברות הפנסיה שלמעשה מותירה את המשך הגבייה הסמויה של דמי הניהול החיצוניים. אבל גם בזה טיפלנו.

כתבנו עוד ניירות עמדה, קיימנו פגישות נוספות ושיחות עם אנשי רשות שוק ההון, והפעלנו לחץ תקשורתי שהביא בסופו של דבר לשינוי ההוראות כך שיחייבו גילוי מלא של דמי הניהול החיצוניים באופן ברור ובר השוואה. רק כך החוסך יוכל לדעת בדיוק כמה הוא משלם עבור ניהול כספי הפנסיה שלו ויוכל להשוות ולהתמקח כדי לזכות במחיר הנמוך ביותר.

כדי שכספי הפנסיה שלכם יגיעו באמת אליכם בגיל פרישה, הצטרפו אלינו

דילוג לתוכן