בקרוב ההכרעה: טובת הציבור או הרווח של תשובה ומונופול הגז

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


בקרוב ההכרעה: טובת הציבור או הרווח של תשובה ומונופול הגז

סוף סוף, אחרי לחצים רבים, הוקם צוות ממשלתי לבחינת מדיניות ייצוא הגז של ישראל. ועכשיו, חובת ההוכחה עליו – האם תקבע מדיניות אחראית המקדמת אינטרסים ציבוריים, או מדיניות צרה שנועדה לשרת את חברות הגז? כדי לנסות להטות את כף המאזניים לטובת הציבור, פנינו לצוות הממשלתי והצגנו את עמדתנו, במסגרתה פירטנו מהם ההיבטים החשובים ביותר בקביעת מדיניות ייצוא אחראית וראויה.
**
תקציר הפרקים הקודמים: לפני כמה חודשים הגישה שותפות הגז לוויתן בקשה לייצא כמות אדירה של גז – כרבע מעתודות הגז המוכחות של ישראל. כדי לסבר את האוזן על גודל האירוע, מדובר בבקשה הגדולה ביותר שהוגשה אי פעם בישראל, ולכן לא מפתיע שלצד הבקשה הופעלו גם לחצים אדירים על גורמי המקצוע כדי שיאשרו אותה. לחצים של מי? של אלו שירוויחו מיליארדים אם הייצוא יאושר, כלומר שותפות הגז לוויתן. הלחצים כנראה עשו את שלהם ושר האנרגיה, ישראל כ״ץ (שנכנס לתפקידו לפני זמן קצר), יצא בהצהרות לתקשורת לפיהן הוא יקדם מדיניות ייצוא שתאפשר לחברות ליצא הרבה מהגז הישראלי.

אנחנו התעקשנו, עוד לפני הבקשה של לוויתן וביתר שאת אחריה, שזהו נושא רגיש אשר יכול להשפיע עמוקות על עתיד המדינה ועל יוקר המחיה ולכן יש להקים צוות מקצועי שיבחן לעומק את מצב עתודות הגז בישראל, ויגבש מדיניות אחראית שתבטיח את הבטחון האנרגטי שלנו לפני שהיא מבטיחה את הגדלת שורת הרווח של הטיקונים.

חשוב להבין את ההשפעה הישירה על יוקר המחיה – ייצוא גז מאסיבי יקרב אותנו בצעדי ענק ליום בו נצטרך לייבא גז, מה שיוביל לעליית מחירי הגז, שבתורה תייקר לכולנו את חשבון החשמל. לשמחתנו, כמעט כל גורמי המקצוע הרלוונטיים, ובראשם משרד האוצר, הצטרפו לדרישתנו שיוקם צוות מקצועי שיבחן את הבקשה בפרט, ובכלל את מדיניות הייצוא בצורה אחראית.

אז החדשות הטובות הן שהצוות הוקם. החדשות הפחות טובות הן שעבודת הצוות לא חשופה לציבור ולא ברור עם אילו גורמים הצוות נפגש ומי מפעיל עליו לחצים. הסכנה, כמו תמיד, היא שנבחרי הציבור שלנו יתבלבלו וישתמשו במנדט שנתנו להם כדי לקדם את האינטרסים הצרים של חברות הגז, ובראשם האינטרס לרוקן את מאגרי הגז שלנו כדי להגדיל את שורת הרווח שלהן.

אנחנו בלובי 99 לא מחכים לאף אחד, ומכירים היטב את הדרך בה הדברים עובדים מאחורי הקלעים. לכן כבר הגשנו לצוות עמדה מנומקת ומבוססת שמדגישה מהם ההיבטים החיוניים שיש לקדם כדי שמדיניות היצוא תשרת בראש ובראשונה את האינטרס הציבורי; לינק לנייר העמדה שלנו בתגובות.
כרגע לא ברור כיצד ומתי מתכוון הצוות לשתף את הציבור במסקנותיו, אנחנו כמובן על זה ונעדכן.

הדבר האחרון שמעניין את מונופול הגז הדורסני הוא יוקר המחיה שכולנו מרגישים בכיס, או הבטחון האנרגטי של ישראל. אותנו זה מעניין, ואנחנו מתכוונים להלחם בהם בכל הזירות ובכל האמצעים. עבור המאבק הזה ורבים אחרים אנו זקוקים לתמיכתכם הכלכלית והמספרית, הצטרפו אלינו עוד היום

דילוג לתוכן