ברור שמה שטוב לאירופה, טוב גם לישראל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
לאחר מאמץ שנמשך מספר שנים, ולצידו לחץ ציבורי מאסיבי, התפרסם השבוע הגלגול הנוסף של הרפורמה בייבוא שנקראת ״מה שוב לאירופה טוב לישראל״. מדובר בסדרת הצעות חוק של משרדי הבריאות, כלכלה ואנרגיה שנועדו לשחרר את הצרכן הישראלי, סוף-סוף, מהחנק של היבואנים הבלעדיים, המייבאים מוצרי צריכה בסיסיים כמו מזון ארוז, תמרוקים, מכשירי חשמל ביתיים ועוד. לצד הבשורה החיובית והמשמחת אנחנו נערכים לקרב צמוד בכנסת עם הלוביסטים של חברות המזון שינסו לסכל את זה ולדאוג לשורת הרווח הענקית שאליה רגילות החברות.
***
לא אחת שמענו על רפורמות ייבוא שהממשלה העבירה. ההבדל בין הרפורמה הנוכחית לרפורמות הקודמות, היא שהפעם יאמצו באופן יותר נרחב את הרגולציה האירופית – שבתקווה גם ימנע מגורמים אינטרסנטים לפרש את כללי ההתאמה בדרך שממשיכה לסרבל את הייבוא ולחסום תחרות. בנוסף, הרפורמה מציעה לבטל את המעמד של יבואן רשמי בתחום המזון ותמרוקים ואת הדרישה לקשר ישיר של היבואן עם היצרן הראשי, מה שצפוי לפתוח את השוק בישראל לייבוא מקביל- שהוא ייבוא של מותגים מוכרים מספק משנה, במחיר טוב יותר, במקום היבואן ״הבלעדי״.
עם זאת, חשוב להבהיר, הרפורמה מהווה צעד חיובי וחיוני – אבל יש עוד קרב קשה לפנינו עד היישום בפועל שיחול בהדרגה החל מ2024 ועד 2026 ואף מעבר. ההצעה צפויה לעבור בקריאה ראשונה במליאת הכנסת בשבועות הקרובים, ואז יתחילו הדיונים בוועדת הכלכלה בכנסת לאישור סעיפי החוק. זה בדיוק המקום בו אנחנו צופים קרב קשה מול הלוביסטים של חברות המזון הענקיות והיבואנים הבלעדיים.
אנחנו כבר מוכנים לכך שתאגידי הענק יגיעו עם מיטב הלוביסטים המסחריים לדיונים בכנסת. אנחנו גם מזהים מספר סעיפים בתוך הרפורמה, בת מאות העמודים, שמעלים חשש לניסיון צפוי לשמר את מונופול הבדיקות של מכון התקנים או לשמור על התניות ייחודיןת ״קטנטנות”, אשר ביכולתן לחסום תחרות.
***
אנחנו מוכנים לקרב, ויודעים כמה הציבור משווע להקלה ביוקר המחיה. אנחנו נהיה בכל דיון כדי לוודא שהרפורמה מביאה את הבשורה הנכונה ביותר למען הצרכן הישראלי.
גם אתם מאמינים שפתיחת השוק לייבוא מקביל תביא להוזלת המחירים? הצטרפו אלינו עוד היום ותנו לנו גב במאבק
דילוג לתוכן