האם גוגל ופייסבוק יתנו לנו להפיץ את הפוסט הזה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

שמחים לבשר שרשות המסים הודיעה סוף סוף כי שלחה לשורה של חברות אינטרנט רב-לאומיות, בהן פייסבוק וגוגל, דרישה לתשלום מס וכעת מתנהלים דיונים על גובה המס שהחברות הללו צריכות לשלם.

תחקיר של "דה מרקר" שפורסם לפני כחודשיים חושף את הרווח האדיר של גוגל מפרסום בישראל – כ-600 מיליון ₪ בשנה. ההנחה היא שגם פייסבוק מרוויחה מיליונים רבים מהפעילות שלה בישראל. למרות זאת, גוגל ופייסבוק מפעילות את מיטב עורכי הדין והלוביסטים כדי להימנע מתשלום מסים.

התופעה הזו מהווה פגיעה קשה בשוק הפרסום הישראלי, בהכנסות המדינה ממסים ובמשק בכללותו. היא גורמת לחוסר שוויון בסיסי בין חברות ישראליות למתחרותיהן הזרות, מערערת את יסודותיו של שוק הפרסום (וכפועל יוצא של התקשורת המסחרית בישראל), ומעל הכל – גורעת מדי שנה מיליוני שקלים מהכנסותיה של המדינה.

עוד באפריל 2016 רשות המסים הודיעה על כוונתה למסות חלק מהפעילות של ענקיות האינטרנט, כחלק מפרויקט של ה-OECD, שמטרתו להתמודד עם תכנוני מס בינלאומיים של חברות גלובליות. החוזר שהוציאה הרשות קבע כי גם על-פי החוק הקיים, חלה במקרים רבים חובה על החברות לשלם מע"מ ומס חברות בישראל.

כיוון שנושא המיסוי ההוגן נבחר על-ידי חברי לובי 99 באותה העת, נפגשנו עם רשות המסים והצענו להם סיוע ככל שיידרש. לאחר שרשות המסים לא הציגה התקדמות במשך שנתיים, פנינו אליהם שוב בחודש יולי האחרון לעדכון ודרבון.

אז למה זה לוקח כל כך הרבה זמן? קודם כל כי הפעילות של חברות אינטרנט כמו גוגל ופייסבוק מתחלקת על פני מדינות רבות, ולכן עולה השאלה איך מחלקים את הרווחים בין המדינות השונות. אבל גם אחרי שרשות המסים תחליט מה הסכום המדויק שהחברות הללו צריכות לשלם, אנחנו מעריכים שגוגל ופייסבוק לא יעברו על זה בשתיקה וינסו להפעיל את הכח העצום שלהן כדי לקבל פטור ממס – באמצעות הגשת ערעור על ההחלטה לבית המשפט או באמצעות הליך חקיקה.

אגב, ישראל היא לא המדינה הראשונה בעולם שפועלת בתחום הזה. רק לאחרונה הודיעה צרפת שהיא לא תמתין להחלטה כלל אירופית, והחל מהחודש הזה היא תטיל מס על חברות הטכנולוגיה (כולל גוגל, אפל, אמזון ופייסבוק) שצפוי להכניס לה השנה 500 מיליון יורו.

מקווים שהפעם ההודעה של רשות המסים היא הדבר האמיתי, ובכל מקרה אנחנו כאן בדיוק בשביל להמשיך לקדם את הנושא ולעקוב באופן צמוד אחר ההתפתחויות מול כל הגורמים הרלבנטיים.

תסמכו על תאגידי הענק הללו שהם יפעילו לוביסטים ועורכי דין מהשורה הראשונה כדי לנסות לסכל את המהלך הזה, ובדיוק בשביל זה צריך לובי ציבורי חזק שידאג לאינטרס של ה-99% שמשלמים מס. הצטרפו עכשיו: https://goo.gl/BwvQLT

דילוג לתוכן