האם כספי הפנסיה שלנו משרתים אינטרסים זרים?

קבוצה קטנה של אנשים, המכונה 'ועדת השקעות', מקבלת החלטות על כספי ציבור בשווי 2 מיליארד שקלים, ללא שקיפות, מבלי שהציבור יודע האם קיימים שם ניגודי עניינים ותוך שהיא חשופה להשפעה של בעלי המניות בגופי הפנסיה. לכן אנחנו מאמינים שיש להפריד את ועדות ההשקעה מחברות הפנסיה ולהופכן לעצמאיות ובלתי תלויות.
.
כספי החיסכון שלנו מושקעים בכמעט כל תאגיד גדול במשק ומממנים כמעט את כל פרויקטי התשתית. הכספים האלה, ששייכים לציבור, הם החמצן של המגזר העסקי במשק.
.
ומי קובע מה עושים עם כל החמצן הזה, באיזה קצב הוא יזרום ולאן?
התשובה היא 'ועדת ההשקעות'.
ועדת ההשקעות היא חלק מגוף הפנסיה, ולה יש את המנדט להחליט איפה וכיצד יושקע הכסף של הציבור. אבל אנחנו לא יודעים מהם השיקולים שהביאו לבחירתם של אותם אנשים לוועדת ההשקעות. אנחנו לא יודעים האם האנשים שם נמצאים במצב של ניגוד עניינים. אנחנו לא יודעים מה השיקולים שעומדים מאחורי החלטות של ועדת ההשקעות ולמה הם בחרו לעשות כך ולא אחרת.
בתאוריה אמורה וועדת ההשקעות לקבל את החלטותיה בצורה שתשרת אך ורק את האינטרס של ציבור החוסכים. אבל, מי שממנה את החברים בוועדה הם גופי הפנסיה עצמם, ובעל השליטה בהן יכול לכפות את רצונו באשר להרכב הוועדה. בנוסף חברי ועדה לא עובדים בה "במשרה מלאה", יש להם עסקים ועיסוקים אחרים ואינטרסים עסקיים אחרים, שגם הם סמויים מעיני הציבור.
.
בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר טייקונים ואנשי עסקים רוכשים מניות בחברות הביטוח ובגופי הפנסיה. ייתכן שההתנהלות הזו של ועדות ההשקעה קורצת להם להשקיע?
בנימין גבאי, שהוא יו"ר הפניקס וגם מנכ"ל יוניברסל רכש באמצעות יוניברסל 4.9% מהפניקס.
אייל לפידות ואלפרד אקירוב רכשו כל אחד כ- 5% מכלל ביטוח.
יצחק סוארי, באמצאות אלייד, רכש 4.9% ממנורה גמל ומחזיק באופציה לרכוש עוד 5%.
האם כל הרכישות האלו הן בעצם השגת גישה לוועדת ההשקעות? השאלה הזאת לא יכולה להישאר פתוחה.
יש להפריד את ועדות ההשקעה מגופי הפנסיה ולהפוך אותם לעצמאיות ולבלתי תלויות בגוף המנהל. בנוסף, צריך להעלות את רמת השקיפות בוועדות האלה – לחייב את החברים לחתום על טופס ניגוד עניינים ולפרט את השיקולים שהביאו להחלטת השקעה כזו או אחרת.
.
נמאס לכם שעושים שימוש בכספי הפנסיות שלנו לצרכים הפרטיים של הטייקונים? הצטרפו אלינו https://bityl.co/64YB

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן