האם רשות המיסים אפשרה לבנק הפועלים לשלם פחות מס בגלל פעילותו הפלילית?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
פרשת העלמות המס בבנק הפועלים זכורה כאחת הפרשיות הכלכליות החמורות בשנים האחרונות, במסגרתה בנק הפועלים סייע ללקוחותיו בארה״ב להעלים מס בסכומי עתק, ולפיכך הוטל עליו קנס בגובה מאות מיליוני שקלים. ממש לאחרונה התפרסם הדוח השנתי של בנק הפועלים, ממנו עולה שהבנק ״הגיע להסכם על שומות מס חלקיות לשנת 2020״. מה זה אומר? שהבנק סיכם עם רשות המיסים כמה מס ישלם עבור הכנסותיו בשנת 2020, ויתכן כי הבנק שילם פחות מס בגלל התנהלותו הפלילית. האם יתכן שתשלום קנס שהוטל על הבנק בגלל עבירה פלילית שביצע יוכר כהוצאה מוכרת? הרצחת וגם ירשת? אנחנו כבר לפני למעלה משנה פנינו לרשות המסים, ופירטנו מדוע עליה לסרב להכיר בקנס הזה כהוצאה שתקטין את תשלום המס של הבנק לקופת המדינה. ממילא הציבור הרחב כבר ספג את הקנס – בעקיפין – כלקוחות או כבעלי מניות הבנק. כעת, אנו דורשים לדעת האם רשות המסים אכן אפשרה לבנק לעשות על כולנו סיבוב.
***
את פרשת העלמות המס בבנק הפועלים אנחנו מלווים מאז התפוצצה הפרשה. נזכיר שהמנהלים שם התנהלו בהפקרות, וסייעו ללקוחות להעלים מיסים מהרשויות האמריקאיות, שלאחריה חטפו קנס של כמעט מיליארד דולר, אותו שילמנו אנחנו – בריביות ועמלות שונות, וגם כבעלי המניות.
עוד נזכיר שלגבי אותה פרשה, הוגשה תביעה נגזרת, במסגרתה בעל מניות ביקש לתבוע את בכירי הבנק על חלקם בפרשה. התביעה כמעט ונסגרה בהסדר פשרה שקבע שאותם בכירים לא יצטרכו לשלם מכיסם על הנזק שנגרמו לבנק. אלא שאז הראל פרימק, בעל מניות אחר בבנק, שלובי 99 ייצג, הגיש התנגדות להסדר הפשרה. הטענה הייתה שאסור לסגור את הפרשה כולה מבלי שהבכירים ישאו בכל אחריות. ההתנגדות הצליחה ובענק, וזו הייתה הפעם הראשונה בה נדרשו מנהלים להכניס יד לכיסם הפרטי ולשים כסף על השולחן – הסדר הפשרה הסופי קבע כי המנהלים ישלמו מכיסם סך של 3.56 מיליון ₪. מאז הגשנו ערעור לבהמ"ש העליון שמבקש להחזיר את פסק הדין לערכאת הדיון, כדי שתנמק אותו באופן שניתן יהיה להבין מדוע הסדר הפשרה מספק במתכונתו הנוכחית ותעמוד על הקביעות הנורמטיביות הנדרשות. הדיון טרם נקבע.
כעת, אנו ממתינים לתשובת רשות המיסים בסוגיית השימוש בקנס כהוצאה מוכרת. אם יתברר שאכן הדבר קרה, הרי שמדובר בשערורייה של ממש במישור הציבורי, וחוליה נוספת בשרשרת ארוכה של פעולות שנועדו לגלגל את הסכומים על הנזק האדיר לציבור הרחב.
***
אנחנו נמשיך להיות שומר הראש של הציבור, ולא נאפשר לתאגידים לעשות סיבוב על הציבור הרחב. עדיין לא הצטרפת ללובי הציבור? הכנסו לקרוא על הפעילות שלנו, והצטרפו אלינו עוד היום
דילוג לתוכן