הגיע הזמן שהבנקים יתחילו גם לשלם לנו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
ממשיכים לקבל ריבית נמוכה על הפקדונות? אתם לא לבד. ניחוש פרוע למה? הבנקים ״שכחו״ לגלגל לציבור את מלוא העלאת הריבית. מי נפגע? כרגיל, הציבור. ומי הרוויח? כרגיל, הבנקים – עם יותר מ-10 מיליארד שקלים. הטריק לכסף הזה הוא פשוט: מצד אחד, הם מציעים ללקוחות ריבית נמוכה על הפיקדונות (וגם על הפלוס בעו״ש), ומהצד השני, הם מפקידים את הכסף שלנו בבנק ישראל בריבית גבוהה. אנחנו פועלים בימים אלו להגברת התחרות וכוחנו כצרכנים, כך שהבנקים גם ישלמו לנו, ולא רק אנחנו להם.
**
רק לאחרונה התפרסמו הדוחות השנתיים של הבנקים הגדולים בישראל, ואנחנו בטוחים שלא יסמרו שערות ראשכם לשמוע שבשנת 2023 הרוויחו הבנקים הגדולים בישראל יחד קצת יותר מ-25 מיליארד ₪. חלק גדול מהסכום הזה, מעל 10 מיליארד שקלים, הוא כסף שהבנקים היו אמורים לשלם לנו, הלקוחות, כריבית על הפקדונות.
למרות שכבר ב-1992 נקבע שעליהם לפרסם את הריבית על הפיקדונות, רק לאחרונה בנק ישראל החליט להסדיר את אופן הפרסום כדי להגביר את התחרות. זאת, לאחר שנים בהן הבנקים עשו כל שביכולתם כדי להקשות על הציבור להשוות בין ההצעות השונות שהם מציעים (למשל, תוכניות פיקדון עם שמות מבלבלים כמו פיקדון קרמבולה, סברס, פודיום ועוד).
**
ההסדרה שבנק ישראל מציע כעת תחייב את הבנקים לפרסם את הריביות במבנה אחיד, להוסיף מנגנון חיפוש שיאפשר קבלת מידע ממוקד, ולהפנות למחשבוני השוואה באתר בנק ישראל. רק שעם כל הרצון הטוב, לדעתנו זה לא מספיק.
כדי להגביר את כוח המיקוח של הלקוחות מול הבנקים, הצענו לחייב את הבנקים להציג במקביל גם את הריביות שיכול לקבל הלקוח אם ישקיע את כספו, במקום בפיקדון בנקאי, במכשירים אחרים (כמו מק"מ וקרנות כספיות, שבד"כ מבטיחים ריבית גבוהה יותר וגם מאפשרים נזילות גדולה יותר). בנוסף, הצענו לחייב את הבנקים להנגיש את האפשרות לרכישת אותם מכשירים. וכך, על ידי הגברת התחרות והמודעות הפיננסית של הלקוחות – יגדל כוח המיקוח שלנו, דבר שיביא להעלאת הריבית שהבנקים מציעים לשלם על הפיקדונות מלכתחילה. וברגע שזה יקרה, אותו רווח הזוי על חשבוננו, של מעל 10 מיליארד שקלים, סוף סוף יצטמצם – והבנקים ישלמו לציבור ריביות על הפקדונות.
**
אנחנו ממשיכים לפעול כדי להביא לפירוק הריכוזיות בשוק הבנקאות. פתיחת התחרות בענף שנוגע לכל משק בית, היא הכרחית. הצטרפו אלינו עוד היום בתרומה חודשית או חד פעמית וחזקו אותנו מול הלוביסטים של הבנקים. כל הפרטים בתגובה הראשונה
דילוג לתוכן