ההתמדה שלנו השתלמה: הלוביסטים של הטייקונים מחויבים להפסיק לפעול במחשכים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

ההתמדה משתלמת: נוהל חדש שגובש במשרד האוצר מטיל מגבלות ושקיפות על כל מפגש של אנשי המשרד עם לוביסטים. הרעיון לנוהל נולד אי שם ב-2018 בדיון שיזמנו בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, ובהמשך בפגישות שלנו עם אנשי האוצר, בהן העברנו להם המלצות שצריכות להיכלל בו. הנוהל הזה צפוי להגביל את קשרי ההון-שלטון ולהשקיף את האינטרסים המעורבים, ואנחנו שמחים שההמלצות שלנו התקבלו. היעד הבא: להרחיב אותו לשאר משרדי הממשלה.

**
על לוביסטים שפועלים בכנסת חלה שורה של מגבלות. מעבר לזה שהדיונים בכנסת מצולמים ושפרוטוקול הדיון מפורסם באתר הכנסת, חוק שעבר ב-2008 קבע שצריך היתר כדי לעבוד כלוביסט. באתר הכנסת אפשר למצוא רשימה של כל הלוביסטים ואת מי הם מייצגים. מאוחר יותר אנחנו יזמנו הרחבה של החוק, כך שכיום הלוביסטים מחויבים להירשם בפרוטוקולים של הדיונים בהם הם נוכחים, כולל פירוט של שם הלקוח אותו הם מייצגים. החוק אפילו כולל סנקציות במידה והלוביסטים מפרים את החוק, ביניהן שלילת אישור הכניסה לכנסת או היתר העבודה כלוביסט.

הבעיה היא שהחוק חל רק בגבולות משכן הכנסת. מרגע שהלוביסטים חוצים את הכביש למשרדי הממשלה לא חלות עליהם מגבלות ואין עליהם שום פיקוח, בעוד הם מקדמים אינטרסים של טייקונים, תאגידים ובעלי הון.

אחרי שבכנסת ה-20 (לפני שנתיים וחצי), ראינו שהסיכוי הפוליטי להעביר הצעת חוק שמרחיבה את חוק הלוביסטים שחל בכנסת לכלל משרדי הממשלה קטן עד לא קיים – שינינו כיוון. יזמנו דיון בנושא בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, שם אמרו נציגי משרד האוצר שבכוונתם לגבש נוהל שמסדיר את עבודת אנשי המשרד מול הלוביסטים. בעקבות זאת נפגשנו עם אנשי האוצר (התמונה צולמה מחוץ למשרד האוצר בפגישה שערכנו איתם ביוני 2018) והצענו להם מה לדעתנו הנוהל הזה צריך לכלול.

הנוהל החדש אכן כולל חלק מההמלצות שלנו (קישור למסמך עם ההמלצות שהעברנו בתגובות). לפי הנוהל, פקידי האוצר ייפגשו עם לוביסט רק במידה שהפגישה תואמה מראש, על נושא שהוגדר מראש, ואך ורק בו. בנוסף, יידרש דיווח מיידי של הפקיד לממונה עליו לגבי תוכן הפגישה.

עובדי האוצר יושבים על הברז התקציבי ולא ניתן להפריז בחשיבות השקיפות בהתנהלות שלהם מול הגורמים בעלי האינטרס במשק. איפה שיש כ״כ הרבה כסף – הלוביסטים פועלים במלוא הכוח.

זה לקח מעל שנתיים וחצי, אבל העבודה הקשה שלנו משתלמת. עכשיו צריך לעשות ״העתק הדבק״ של הנוהל הזה למשרדי ממשלה נוספים. אנחנו על זה.

רוצים לעזור לנו להגביר את השקיפות על הלוביסטים ביתר משרדי הממשלה? הצטרפו אלינו עכשיו: https://bit.ly/36ZCDju

#הוןשלטוןשקיפות

דילוג לתוכן