הופה, פה זה כמו אירופה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


שנים אנחנו אומרים שמה שטוב לאירופה, טוב לישראל, והנה זה קורה! עבדנו קשה מול מקבלי ההחלטות והצלחנו. זהו ניצחון גדול לציבור בקרב על יוקר המחיה, אך המערכה מול הלוביסטים של ענקיות המזון רק מתחילה, וגם בה אנחנו מתכוונים לנצח.

בשבוע שעבר התקבלה החלטה דרמטית במאבק ביוקר המחיה – לשנות את שיטת הייבוא לישראל מבחינת הרגולציה, כך שמה שטוב באירופה יהיה טוב בישראל. בלי אבל ובלי איך. זאת אומרת, אימוץ ישיר של הרגולציה והסטנדרטים הבינלאומיים, בלי התניות, כך שנוכל לייבא מוצרים מאירופה בלי סרבול בירוקרטי ובדיקות אינסופיות. זהו הישג גדול מאוד – שנים דחפנו לכך, נפגשנו עם שרים, ח״כים וגורמי מקצוע, והבהרנו שמדובר בצעד בסיסי וחיוני במאבק ביוקר המחיה. כעת, אחרי ההישג הזה, מתחיל המאבק הבא: לדאוג שההחלטה הזו תצא לפועל ולא תסוכל על ידי הלוביסטים של המונופולים.
**
ישראל היא זוכת התואר המפוקפק של המדינה היקרה ביותר במדינות ה-OECD. הסיבה המרכזית לפער המחירים בין ישראל למדינות אחרות, היא היעדר תחרות. בישראל, מספר מצומצם של חברות גדולות ויבואנים שולטים במדפי הסופרמרקטים. אמנם תראו בסופר הרבה סוגי מותגים, אבל בפועל רוב המוצרים האלו מיובאים או מיוצרים על יד מספר קטן של מגה-מונופולים.

כדי שתהיה תחרות אמיתית, צריך לאפשר כניסה של יבואנים ומוצרים חדשים ומתחרים. השוק הישראלי קטן, וכיום אם חברה בינלאומית גדולה שמייצרת בשווקים הגדולים ביותר בעולם רוצה להיכנס לישראל, היא נדרשת להתאים את המוצרים שלה באופן מיוחד עבור המדינה הקטנה שלנו. כלומר, לייצר במיוחד כדי לעמוד בדרישות הישראליות – וגם אם היא מסכימה לעשות את זה, הדבר מייקר את העלויות ומעלה את המחירים שאנחנו משלמים בסופר.

כאמור, בשבוע שעבר החליטה ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה על אימוץ מלא של שיטת הייבוא האירופית. מדובר בצעד חשוב ובבשורה אמיתית. תחשבו על זה, אם כל מוצר שמיוצר ומשווק לשוק האירופי יכול להיכנס גם לישראל, חברות יוכלו להיכנס לכאן בקלות, וכך נרחיב משמעותית את התחרות, נגדיל את המגוון על המדף בסופר ובסוף גם נוריד מחירים.

אבל! וזה אבל גדול, אנחנו עדיין לא שם. אנחנו מברכים על ההחלטה החשובה, ולצד זאת צריך לזכור שממשלות קודמות יצאו גם הן בהצהרות גדולות, ובדרך, בעלי אינטרסים והלוביסטים שלהם, ידעו להכניס ״חריגים״ בתהליך, כדי לעקר אותו מתוכן או לצמצם אותו משמעותית. לכן, עכשיו עומד בפנינו קרב נוסף. נמשיך ללוות את תהליך החקיקה ולמצוא היכן יש פרצות בלשון החוק, דרכן הלוביסטים של המונופולים ינסו להשתיל החרגות עבור הלקוחות שלהם. בכוונתנו להיאבק על יישום מלא של המהלך הזה, בלי שטיקים וטריקים.

כדי שנצליח לייצר תחרות אמיתית למונופולים במזון, ולהוריד את המחירים שכולנו משלמים בסופר כל שבוע, אנחנו צריכים לגייס עוד לוביסטים ציבוריים שילחמו מול צבאות הלוביסטים של חברות המזון. חזקו אותנו והצטרפו

דילוג לתוכן