הטבת מס לאלפיון העליון – בפעם הראשונה זו טעות, בפעם השנייה זו כבר מדיניות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

בימים אלו, בעוד הציבור קורס תחת יוקר המחיה והתקציב כולל גזירות כלכליות נוספות, פורסם שבכוונת הממשלה לקדם הטבת מס אשר תיטיב דווקא עם העשירים ביותר, שניתנה בעבר ואח״כ זכתה לביקורת נוקבת בדו״ח מבקר המדינה. פנינו לשר האוצר בצלאל סמטוריץ׳ בבקשה ללמוד מטעויות העבר, ונמשיך לפעול בכל הערוצים כדי שהמהלך הזה לא ייצא לפועל.
**
כדי להתמודד עם הגירעון שנוצר בתקציב המדינה בעקבות המלחמה, המדינה לוטשת עיניים לרווחים שנצברו בחברות מסוימות במשך שנים, וכרגע פשוט שוכבים שם (מה שנקרא ״רווחים כלואים״). ברגע שהרווחים הללו יחולקו לבעלי המניות כדיבידנד, הם ייאלצו לשלם מס של 30-33%, ואז גם המדינה תרוויח. אז מה עושים? לאחרונה פורסם שיו״ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ׳ אבי שמחון, מקדם הטבת מס משמעותית – בעלי החברות ישלמו מס מופחת וכך יהיה להם תמריץ למשוך את הרווחים כעת, והמדינה תכניס לכיסה כמה מיליארדים. אלא שמי שיפסיד הוא הציבור, וזאת בכמה היבטים שפירטנו במכתב שלנו:

הטבת מס דומה ניתנה בשנת 2017. אז המדינה גבתה מס של 25% במקום השיעור שקבוע בחוק – ״הנחה״ של יותר מ-25% מהמס שהם היו צריכים לשלם ללא ההטבה. המהלך הזה זכה לביקורת נוקבת בדו״ח מבקר המדינה, בין היתר כי המדינה אמנם מקבלת כסף בטווח הזמן הקצר, אבל מתעלמת מההשלכות לטווח הרחוק. מתן הטבת מס כזו במבצע חד-פעמי, אחת לכמה שנים, תגרום לבעלי החברות לא למשוך את הרווחים באופן שוטף, אלא לחכות כל פעם למבצע הבא.

ההטבה הזו גם מסייעת לאנשים העשירים ביותר במשק. בדו״ח מבקר המדינה נמצא ש-57% מהרווחים שחולקו במסגרת ההטבה חולקו לאנשים מהמאיון העליון, ו-91% מהרווחים – לאנשים מהעשירון העליון. במחקר אחר נמצא שחלק גדול מהאנשים שמשכו כסף מהחברות במסגרת ההטבה השתמשו בו כדי לקנות דירות להשקעה – עוד סיבה למחירי הנדל״ן המטורפים.

ההטבה שניתנה ב-2017 לא ניתנה בחלל ריק, אלא היתה חלק מ״עסקת חבילה״ שכללה תיקון חוק שאיפשר לרשות המסים לכפות חלוקה של חלק מהרווחים שמצטברים בחברות בתמורה למס הקבוע בחוק. הפעם רוצים לתת לעשירים את הגזר, אבל בלי המקל.

בפנייה שלנו לשר האוצר טענו שמיסוי החברות הללו היא סוגיה שצריך לקיים בה דיון מעמיק ולחשוב על פתרונות אמיתיים – ולא לתת הטבת מס עם השלכות ארוכות-טווח הרסניות ממנה ייהנו דווקא האנשים העשירים ביותר במשק. בעת הזו, התנהלות כלכלית אחראית היא הכרח קיומי, ואנחנו בלובי 99 פועלים כדי שמקבלי ההחלטות יתנהלו בצורה אחראית.
**
תרמו סכום חודשי לבחירתכם או תרומה חד פעמית כדי לחזק את פעילות הלובי בפיקוח על זרועות השלטון, והדאגה לאינטרס הציבורי בכל הזירות

דילוג לתוכן