הטייקונים והחברות הגדולות תמיד ימצאו את הדרך לשלם פחות

במשך 3.5 השנים בהן אנחנו פועלים, אנחנו רואים תופעה שחוזרת על עצמה: בכל פעם שאנחנו מצליחים להעביר חוק שפוגע בטייקונים ובחברות הגדולות – הם מיד שולחים סוללה של עורכי הדין המובילים במשק כדי שימצאו "פרצות" בחוק שניתן לנצל ולהתחמק מתשלום.

כך קרה כשכי"ל השתמשה בתעלולים חשבונאיים כדי לשלם פחות תמלוגים על הרווחים העצומים שלה מים המלח, וכך קרה כשהעברנו את הרפורמה בבנקאות והבנקים ניסו לדחות את הכניסה לתוקף של חלק מהסעיפים. זו הסיבה שחשוב לנו להיות צעד אחד לפני החברות הגדולות – לזהות מראש את הפרצות ולסתום אותן.

אז על מה מדובר הפעם?

ביום הפעילות האחרון של הכנסת, ממש לפני היציאה לבחירות, הצלחנו להעביר תיקון חשוב לחוק התחרות. התיקון הזה מחזק את רשות התחרות מול החברות הגדולות והחזקות במשק בכמה היבטים. בין היתר, התיקון הגדיל את סכום הקנס שאפשר להטיל על חברות שמפרות את החוק (למשל, מתאמות ביניהן מחירים) פי 4(!).

בתיקון החוק הזה יש עוד הרבה סעיפים ששווים לכיס של כולנו (הצרכנים) הרבה מאוד כסף ועבדנו עליו מאחורי הקלעים במשך שנה וחצי יחד עם רשות התחרות, כאשר בכל דיון בכנסת היו כ-10 לוביסטים של החברות הגדולות שניסו (ללא הצלחה) לבטל חלק מהסעיפים בו. העברת החוק מול כל הלחצים העצומים האלה הייתה באמת הישג אדיר לציבור.

אבל אם חשבתם שזה הסוף – טעיתם. כפי שניסיון העבר הוכיח לנו – גם כשהחוק עובר, זה לא אומר שזה נגמר, ועכשיו הכדור עובר לעורכי הדין ששוכרות החברות הגדולות כדי שימצאו "פרצות" שאפשר לנצל וכך להתחמק מתשלום.

בימים אלו, כשכולם עסוקים רק בבחירות, אנחנו ממשיכים לעבוד באינטנסיביות מאחורי הקלעים כדי שהיישום של החוק הזה יהיה כמה שיותר אפקטיבי. לאחרונה פרסמה רשות התחרות מסמך שעוסק בשאלה איך בדיוק מחשבים את גובה הקנס שיוטל על חברה שהפרה את החוק.

מצאנו בו כמה "פרצות" שיכולות לאפשר לחברות הגדולות לשלם פחות ממה שהן צריכות, ובגלל שברור לנו שהחברות הגדולות ינצלו אותן – פנינו לרשות התחרות כדי שיסגרו אותן. אם תהיתם מי טורח לקרוא את החוזרים הללו ולהגיב עליהם, הרי שמדובר בכל משרדי עורכי הדין המובילים בארץ, המייצגים את החברות הגדולות במשק.

מול הכוח והמשאבים הרבים שעומדים לרשותם של התאגידים הגדולים במשק – צריך לובי ציבורי חזק. כזה שלא חושש להתמודד מול 10 לוביסטים בכל דיון בכנסת, לעקוב אחרי הפרסומים של רשות התחרות, להתייעץ עם מומחים ולהגיב למסמכים שמנוסחים בשפה כלכלית סבוכה. "משעמם"? לא אותנו. מדובר בחוזרים השווים לחברות הגדולות עשרות מיליוני שקלים ולציבור עוד יותר, ואנחנו גאים לייצג את האינטרס של הציבור הרחב והלא מיוצג בעניינים הללו.

מסכימים שזה חשוב? הצטרפו לשינוי וחזקו את הלובי הציבורי –https://bit.ly/2uXm6sS

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

בנקאות פתוחה

סייענו להעברת הרפורמה בבנקים, שאמורה להקל על פתיחת בנקים חדשים, והכנסנו לתוכה סעיפים רבים המקדמים את האינטרס הציבורי על פני האינטרסים של הבנקים.​

דילוג לתוכן