הישג במאבק מול כי"ל על מימון שיקום ממפעלי הפוספטים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

כבר מעל שנה שאנחנו פועלים כדי שכי"ל שבשליטת הטייקון עידן עופר לא תקבל את הארכת הזיכיון על כריית הפוספטים בנגב בחינם וללא תנאים. בדיון המכריע בנושא בוועדת הכספים , השתתפה סמנכ"לית המיזם, מרב דוד והצלחנו להביא לכך שכי"ל תממן ערבות בלתי מוגבלת לניקוי הזיהום שיצרו מפעלי הפוספטים, והטיפול בפסולת לא "יפול" על הקופה הציבורית.

עד היום מפעלים מזהמים לא נדרשו להפקיד שום ערבות למימון הטיפול בפסולת תעשייתית ובזיהום שהם יצרו. כך, המימון הזה "נפל" במקרים אחרים בעבר על הציבור . אנחנו דרשנו להתנות את הארכת הזיכיון לכי"ל בהתחייבות ומתן ערבות בנקאית מתחדשת ובלתי מוגבלת על מימון הטיפול בנזקי מפעלי הפוספטים והפסולת התעשייתית ואנו שמחים על ההישג הזה ועל התקדים החשוב שנוצר, וכן על שיתוף הפעולה בין משרד הגנת הסביבה והחשב הכללי באוצר.

בנוסף לערבויות למימון הנזק הסביבתי, אנחנו חשבנו שצריך היה להעלות את התמלוגים בתמורה להארכת הזיכיון, אך לצערנו משרד האנרגיה, שהדבר בסמכותו, סרב לכך לאורך כל הדרך. מסר הכניעה ששידר לכי"ל היה מאכזב – במיוחד לקראת הקרב הגדול באמת שבקרוב יוצאת אליו הממשלה: הקרב על זיכיון ים המלח. מדובר במשאבי הטבע ששייכים לכולנו כולנו, ובלתי נסבל שכי"ל תמשיך לנצל אותם בלי להעביר לציבור תמורה הולמת.

אנחנו מתענגים על הניצחון הקטן ומתכוננים לקרב הגדול על עתיד זיכיון ים המלח. הצטרפו אלינו במאבק על משאבי הטבע ששייכים לכם/ן https://lobby99.org.il/join

דילוג לתוכן