הכובע הכפול של הלוביסטים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

אנחנו כל הזמן עדים ללחצים האדירים שהלוביסטים של הטייקונים והתאגידים הגדולים מפעילים על מקבלי ההחלטות. השבוע עלתה לכותרות דרך יצירתית נוספת שבה הם עוקפים את המגבלות שמוטלות על פעילותם – ייעוץ בתשלום למשרדי הממשלה. אתם מבינים את האבסורד? אותם לוביסטים שמקבלים תשלום מהטייקונים כדי לייצג את האינטרסים שלהם בכנסת – במקביל מקבלים תשלום מהקופה הציבורית (כלומר מאיתנו) כדי לייעץ למשרדי הממשלה.

בכתבת עומק של מאיה כהן ב'כלכליסט' היא חושפת איך השיטה עובדת. קחו לדוגמה את עו״ד אייל שגיא, שותף מייסד במשרד עו״ד AYR שסיפק למשרד המשפטים ייעוץ משפטי בנושאי טכנולוגיה, ובמקביל רשום בכנסת כלוביסט של מייקרוסופט. או את מר חן הרצוג, כלכלן ראשי בפירמת רואי החשבון BDO, שמייצג כלוביסט את איגוד הכימיה, הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים – כלומר, הוא הלוביסט של התעשייה המזהמת בישראל – ובמקביל ייעץ למשרד הגנת הסביבה בנושא "מדיניות ניהול פסולת מסוכנת בישראל".

איך זה אפשרי? כי חוק הלוביסטים חל רק בכנסת ולא במשרדי הממשלה. כתוצאה מפעילות מאומצת שלנו, מספר משרדי ממשלה, ובראשם משרד האוצר, אימצו נוהל שמחיל את עיקר החובות של חוק הלוביסטים על משרדיהם, אבל זה עדיין לא חל באופן גורף ומלא על כל משדרי הממשלה.

נשמע לכם הגיוני?! לנו לא. בכנסת האחרונה הגשנו הצעת חוק שמסדירה את פעילות הלוביסטים מול כל משרדי הממשלה אבל ההצעה לא התקדמה כי נכנסנו לתקופת בחירות. לכן, הדבר הראשון שיהיה על סדר יומנו כאשר תקום ממשלה חדשה והכנסת תחזור לפעילות הוא תיקון חוק הלוביסטים כדי שסוף סוף הוא יחול על כל משרדי הממשלה בלי הנחות.

אם נמאס לכם מההשפעה הרבה שיש ללוביסטים של הטייקונים על קבלת ההחלטות, פשוט הצטרפו ללוביסטים של הציבור: https://bit.ly/3wV8gb1

#הוןשלטוןשקיפות


דילוג לתוכן