הלוביסטים שאנחנו בכלל לא יודעים עליהם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

בשבוע שעבר פשטה המשטרה על משרדי חברת ״גלעד לובינג״, לפי הפרסומים בחשד לתיווך בשוחד, אחרי שלקוחות של חברת הלובי מימנו לחברי כנסת טיסות לחו״ל כדי לסכל הצעת חוק שהגבילה את הסחר בפרוות.

אבל אם חשבתם שהלוביסטים פועלים רק בכנסת – אתם טועים. בכנסת המצב עוד טוב לעומת מה שקורה במשרדי הממשלה.

באתר האינטרנט של הכנסת אפשר למצוא רשימה של כל הלוביסטים והלקוחות אותם כל לוביסט מייצג והלוביסטים שמסתובבים בכנסת נדרשים לענוד תג זיהוי כתום ולהירשם בפרוטוקולים של הדיונים בוועדות הכנסת (כולל שם הלקוח אותו הם מייצגים – בעזרת תיקון חקיקה שאנחנו יזמנו). גם הדיונים בכנסת הם שקופים – יש פרוטוקול וניתן לצפות בהקלטת הדיון.

שום דבר מכל זה לא חל במשרדי הממשלה – אנחנו לא יודעים כמה לוביסטים פועלים שם, עם מי הם נפגשים ומה נאמר במפגשים האלו.

למה זה חשוב בכלל? כי הצעות חוק רבות מגיעות לשולחן הכנסת אחרי שעבדו עליהן במשרד הממשלתי הרלבנטי. ואם אין שום מגבלות על הפעילות של לוביסטים במשרדי הממשלה, יש יד חופשית לבעלי האינטרסים – אלו שיכולים לשלם שכר טרחה ללוביסטים בגובה עשרות אלפי שקלים לחודש – להשפיע על הצעות החוק עוד מההתחלה.

עוד בשנת 2016 יזמנו הצעת חוק שאמורה להסדיר את הנושא, אותה הגישו חברי הכנסת שלי יחימוביץ׳ ורועי פולקמן. אבל לצערנו היו שרים שלא היו מעוניינים להעבירה, ולכן החלטנו לתקוף את הנושא מכיוון נוסף.

בדיון שיזמנו בנושא בוועדה לביקורת המדינה, הכריז משרד האוצר שהוא עובד על גיבוש נוהל שיסדיר את הקשר בין עובדי המשרד לבין לוביסטים. אנחנו כמובן לא הסתפקנו בלברך על המהלך, אלא יזמנו פגישה עם נציגי משרד האוצר והעברנו להם מסמך המלצות מפורט מה צריך לכלול הנוהל. אבל מאז עברו חודשים ארוכים – והנוהל הזה עדיין לא נראה באופק.

אנחנו כמובן לא מרפים. הוצאנו היום מכתב תזכורת למשרד האוצר בו ביקשנו לדעת איפה עומד גיבוש הנוהל. אסור להתבלבל מהקיפאון המדומה של הבחירות – מאחורי הקלעים משרד האוצר נערך עם רפורמות שונות לקראת הרכבת הממשלה העתידית, ושלא תטעו לחשוב שהלוביסטים ובעלי האינטרסים שוקטים על שמריהם. הם עובדים בכל הכח.

כשהכנסת תחזור לפעילות בכוונתנו להגיש שוב את הצעת החוק בנושא, אבל בינתיים הנוהל הזה הוא אפשרות משמעותית לסגור קצת את הפרצות.

נמאס לכם שבוחשים לכם בקדרה בלי שתדעו על זה בכלל? יש מה לעשות. הצטרפו עכשיו ללובי הציבורי שפועל להסדרת עבודת הלוביסטים ולהגברת השקיפות: https://bit.ly/2YvpacN

דילוג לתוכן