הלוביסטים של יצרני המזון מנסים לחמוק מתחרות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


הלוביסטים של יצרני המזון מנסים לחמוק מתחרות

יוקר המחיה בארץ משתולל ועבור משפחות רבות החיים פה הופכים לקרב הישרדות. מחירי מוצרי המזון בארץ רק ממשיכים לעלות וכדי לעצור את המגמה להוריד מחירים אי אפשר להסתפק יותר רק בעידוד תחרות מבחוץ דרך ייבוא. כשמונופולי המזון בארץ כל כך חזקים ודורסניים חייבים לטפל גם בהם. לכן אנו שמחים שמשרד הכלכלה מחזיר לשולחן את הצעתנו לפירוק המונופולים בענף המזון אבל מזהירים מפני אותם סעיפים מסרסים שמנסים לדחוף הלוביסטים שלהם וירוקנו אותה מתוכן;

כך לדוגמה היצרנים הגדולים הצליחו לחמוק מהחוק בהחרגה מיוחדת שקובעת שאם הספק הוא גם היצרן, הוא רשאי להמשיך לשווק את המותגים שלו ללא הגבלה ובעצם פטור מחובת הפירוק. באופן הזה תנובה תוכל להמשיך להחזיק בסנפרוסט (מחזור מכירות של כ-322 מיליון שקל ב-2021) ובטירת צבי (מחזור מכירות של כ-250 מיליון שקל ב-2012) ועוד הרבה מותגים מוכרים – כי היא זו שמייצרת אותם.

הריכוזיות הגבוהה ביותר בענף המזון נמצאת בדיוק שם – ביצרנים של אגף המזון. מספר מצומצם של שחקני ענק, בראשם המגה־מונופולים, קבוצת תנובה וקבוצת שטראוס, ששולטים כל אחד בסל רחב של מוצרים ושל מותגים חזקים. יחד הם מחזיקים בכמעט חצי מהשוק (!) – 45%. בזמן שהיבואנים שכן נכללו בהצעה ובהם החוק כן מטפל, מהווה רק כ5.9%.

מי שנפגע הכי הרבה ברבה מהטריקים של הלוביסטים שעושים הכל כדי להנציח את המצב הזה בענף הזמן הם כולנו, אבל במיוחד האוכלוסיות המוחלשות שהוצאות המזון שלהם הן משמעותיות מאוד מתוך ההכנסה שלהם. לכן אנו תומכים במאמצי משרד הכלכלה לפרק את המונופולים בייבוא, אבל מעירים שאסור להסתפק בכך. חייבים לפרק את כלל המגה-מונופולים בענף המזון, כולל היצרנים המקומיים (תנובה, אסם וכו').

נאבקים על המחיה? הצטרפו אלינו כדי שנוכל להמשיך להאבק בשבילכם

דילוג לתוכן