הלוביסטים של קוקה-קולה מסתערים על הכנסת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

"פנו אלי, פנו לכולם, אני בספק אם יש חבר כנסת אחד במשכן שלא קיבל מהחברה המרכזית בקשה להיפגש". כך סיפר לנו חבר כנסת בכיר.

בשבועות האחרונים, סמנכ"לית החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) לענייני רגולציה ׳חורשת׳ את הכנסת בליווי נציגי חברות הלובי ריפבליק (המייצגים את קוקה-קולה) ופוליסי (המייצגים את התאחדות התעשיינים), בניסיון לשכנע את חברי הכנסת להתנגד להצעה למסות משקאות קלים במסגרת חוק ההסדרים – זאת בגלל שהרפורמה צפויה להפחית את צריכת המשקאות הקלים, ובכך לפגוע ישירות ברווחיות החברות הגדולות.

העניין הוא, שאנחנו היינו שם לפניהם. בשנה האחרונה, הרבה לפני שהרפורמה נכנסה לחוק ההסדרים והלוביסטים של קוקה קולה הגיעו לכנסת, נפגשנו עם חברי כנסת ועם הדרג המקצועי במשרדי הממשלה כדי לקדם את הטלת מס סוכר, כי חשבנו שההצעה הזו חיונית לבריאות הציבור.

אחוז ההשמנה בישראל עולה בקצב מדאיג ובמיוחד בגילים צעירים. לפי מחקרים, השמנה הנובעת מצריכת יתר של סוכר מובילה במידה רבה לשלל מחלות קשות כדוגמת סכרת, מחלות לב ועוד. בנוסף לתחלואה וסבל אישי – לצריכת סוכר יש משמעות נוספת: לפי משרד הבריאות היא גובה הוצאות ציבוריות עצומות, המוערכות בכ-9 מיליארד ₪ לשנה, דבר הפוגע במערכת הבריאות הישראלית. לכן, משרד הבריאות דורש להצטרף ל-40 מדינות ברחבי העולם – שכבר ממסים משקאות קלים.

מנגד, הלוביסטים של החברות הגדולות שולפים תירוצים והסברים יצירתיים בניסיון למסמס את הרפורמה:

1. "מיסוי משקאות קלים בלבד מהווה אפליה" – הטענה הזו הופרכה ע"י היועץ המשפטי של משרד האוצר, שהצביע בצדק על הנזק הייחודי שגורמים המשקאות הקלים, ביחס לנזק שגורמים מאכלים מתוקים אחרים, גם לפרט וגם לציבור הרחב.

2. "אין הצדקה למס על 'קולה זירו'" – גם טענה זו הופרכה, הפעם על ידי משרד הבריאות, שבחן את הנושא והציג נתונים רבים אשר מצביעים על פגיעה בריאותית משמעותית כתוצאה ממשקאות הדיאט.

3. "המס יפגע במיוחד בשכבות החלשות" – על פניו, הטיעון ה-״חברתי״ עשוי לבלבל, כי החברות שכחו לספר שצריכת יתר של סוכר פוגעת הכי קשה, דווקא באוכלוסיות המוחלשות, שם הסיכוי לחלות בסוכרת גבוה פי 4 מאשר בעשירונים העליונים.

ועכשיו, כשכל הטיעונים והתירוצים נכשלו, הלוביסטים עוברים למתקפות אישיות על הפקידים במשרד הבריאות, ואפילו איימו בפיטורי עובדים בתעשיית השתיה הקלה הישראלית.

הטלת המס היא דרך מוכחת, בעשרות מדינות, להפחתת צריכת יתר של סוכר ולשמירה על הבריאות של כולנו. חברות המשקאות הגדולות – החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), טמפו ויפאורה תבורי, שמרוויחות מיליארדים ממכירת שתייה ממותקת על חשבון בריאות הציבור, פועלות לטרפד את הרפורמה בחוק ההסדרים הקרוב, אבל אנחנו לא נרפה ולא נוותר להם.

מול החברות הגדולות צריך לובי ציבורי גדול וחזק. רוצה לתמוך במאבק נגד חברות המשקאות המזיקות לבריאות שלך? זה הזמן להצטרף ללובי 99: https://bit.ly/3ysRoWR

#הוןשלטוןבריאות

דילוג לתוכן