הלובי של הציבור מול מנכ״לים לשעבר של משרדי הממשלה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

בשבוע שעבר דנה ועדת הכספים של הכנסת בחוסר השקיפות של ״דמי הניהול החיצוניים״ שחברות הפנסיה גובות מאיתנו מבלי לגלות לנו. האנשים שייצגו את האינטרסים של חברות הפנסיה בדיון הזה היו במקרה שני מנכ"לים לשעבר של משרדי ממשלה, שכעת עובדים עבור ההון. מזל שהפעם עמדו מולם לוביסטים ציבוריים לא פחות חזקים וכך הצלחנו להביא ניצחון חשוב לטובת הציבור הרחב.

רובנו לא יודעים בעל-פה מה דמי הניהול שאנחנו משלמים לחברת הפנסיה שלנו. מי שמתעמק בנושאים האלה הם לרוב האנשים שמרוויחים מדמי הניהול שלנו הרבה מאוד כסף. במקרה של ״דמי הניהול החיצוניים״ מדובר על 4 מיליארד ש״ח בשנה, בנוסף לדמי הניהול מהצבירה וההפקדה. הדיון בוועדה לא עסק בשאלה האם לגבות את דמי הניהול הללו, אלא רק האם לגלות לחוסכים שהם משלמים את הסכום הזה.

את האינטרס של חברות הפנסיה בדיון הזה ייצגו קרן טרנר, לשעבר מנכ״לית משרד האוצר ומשרד התחבורה, וגיא רוטקופף, מנכ״ל משרד המשפטים לשעבר. טרנר הגיעה מטעם קבוצת קרנות ההון סיכון וינטג׳, ורוטקופף הגיע בתפקידו כמנכ״ל איגוד חברות הביטוח, גוף הלובי של חברות הפנסיה שלנו. נדגיש שהמעבר שלהם לגופים הללו נעשה כדין, ולפניו הם היו ב״תקופת צינון״.

ועדיין, הנוכחות של שני מנכ״לים של משרדים ממשלתיים לשעבר בוועדת הכספים של הכנסת נותנת להם ״הילה״ מסוימת. בדיוק בגלל זה משלמים להם הרבה מאוד כסף ושלחו אותם לשם. זה בא לידי ביטוי ביחס של כבוד אליהם, בזמן הארוך יחסית שניתן להם לדבר ובקשב לטענות שלהם על ידי חברי הוועדה. זה לא מקרי, זו בדיוק השיטה שבה החברות הגדולות משתמשות – להעסיק ״לשעברים״ ממשרדי הממשלה, שמעבר לידע המקצועי שלהם, יש להם רשת קשרים ענפה מול מקבלי ההחלטות.

הפעם היו מולם אנשי הלובי הציבורי – המנכ״לית עו״ד לינור דויטש ומנהל התחום הפיננסי משה קאשי – שנתנו להם פייט באמצעות פגישות מוקדמות עם הח״כים והופעה בוועדה. בסופו של דבר זה עבד, והוועדה קבעה שגופי הפנסיה ייאלצו לתת לנו גילוי נאות על דמי הניהול המלאים שהם גובים.

כדי שיהיו לוביסטים ציבוריים בדיונים נוספים שיילחמו מול ה״לשעברים״ שמגייסות החברות הגדולות, אנחנו צריכים אתכם איתנו – הצטרפו עכשיו: https://bit.ly/3Kl229J

#הוןשלטון

דילוג לתוכן