המדריך לממשלה שתבחר להאבק ביוקר מחירי המזון


בשבוע הקרוב אנו צפויים לגלות את תוצאות הבחירות לכנסת, אך לא רק את זה נגלה- אלא גם האם ענקיות המזון הצליחו (שוב) להעלות את מחירי המזון והתמרוקים. אז מה יכולה הממשלה הבאה לעשות בפועל ובאופן מיידי על מנת להיאבק בריכוזיות בשוק המזון ולהפחית את עול יוקר מחייה? קבלו את המדריך שלנו:

1. הרחבת הרפורמה בייבוא – את הרפורמה שעברה בכנסת ב2021 חייבים להרחיב, תוך מתן דגש לתחום התמרוקים. במתכונת הנוכחית, גם לאחר כניסת הרפורמה לתוקף בינואר הקרוב, ייבוא מקביל יתאפשר רק בכ-15 מוצרים. משחות שיניים, סכיני גילוח ורוב סוגי הדאודאורנטים והקוסמטיקה מוחרגים ללא סיבה טובה וזה בלתי סביר. על מנת להגביר את התחרות חייבים להרחיב רשימת המוצרים.

2. עידוד ייבוא מקביל – חייבים להפסיק את הדחיינות ולהעביר סוף סוף את הצעת החוק לעידוד ייבוא מקביל, לאחר שהדבר כבר עבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת. במסגרת התיקון חוק, יש לתת לממונה על התחרות סמכות לפעול נגד הפרקטיקות האנטי-תחרותיות של ענקיות המזון.

3. שקיפות – יש לאלץ את ספקיות המזון הגדולות לחשוף לעיני הציבור את הדוחות הכספיים שלהם, כדי שלציבור יהיו את הנתונים האמיתיים בזמן שהמונופולים טוענים שאין מנוס אלא להעלות מחירים.

4. ביטול הסדרי הבלעדיות – יש לבטל את הסדרי הבלעדיות של יבואנים גדולים מול חברות הענק, אשר מאפשרים את השליטה המונופוליסטית שלהם במוצרי צריכה בסיסיים רבים.

5. עצירת מיזוגים עתידיים בענף המזון – לא ייתכן שנמשיך לתת לאותם 6 ספקי מזון גדולים להמשיך להתרחב, עד שהם מצליחים לחסום ולבלוע כל מתחרה פוטנציאלי (כמו מיזוג דיפלומט-דורות שעל הפרק כרגע).

6. פירוק המונופולים בתחום המזון – ספקי המזון הגדולים מחזיקים ברשימה ארוכה של מותגים חזקים ונתחי שוק מונופוליסטים, שרשתות השיווק לא יכולות בלעדיהם ולכן לא מתמקחות על מחירם. חייבים לפצל חברות שמחזיקות במונופולים במספר תחומים בו זמנית – אם יצרן מזון הוא מונופול במוצרי החלב למשל, הוא לא יוכל להיות גם מונופול בתחום הירקות הקפואים, ולכן יש לחייב את תנובה למכור את סנפרוסט כדוגמה. וכך, הכוח של היצרנים והיבואנים הענקיים יפחת, מספר השחקנים בענף המזון יעלה והתחרות תגבר

המאבק העיקש שניהלנו עד כה ביוקר מחירי המזון הוא רק ההתחלה. אנחנו מתכוונים להמשיך לפעול מול כל ממשלה שתקום כדי להוריד את מחירי המזון. אל תשארו אדישים, קחו אחריות על המחירים שאתם משלמים בסופר, וחזקו אותנו מול ענקיות המזון על ידי הצטרפות ללובי https://bit.ly/3SErvh2


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן