*המצגת הסודית שקוקה קולה לא רוצה שנראה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

חשפנו את המצגת שהלוביסטים של קוקה קולה שלחו לחברי הכנסת, לקראת הדיון שיתקיים מחר בוועדת הכספים בנושא מיסוי משקאות קלים. במצגת תמצאו אי דיוקים, חצאי אמיתות ושלל מניפולציות – או במילים אחרות: שימוש בכל טקטיקה אפשרית כדי לעצור את הרפורמה. אז הנה הטענות העיקריות שבמצגת והתגובה שלנו:

1️⃣ חברות המשקאות תוקפות את פרופ׳ ערן סגל ממכון ויצמן, שמצא במחקר שלו שמשקאות דיאטטיים פוגעים בבריאות הציבור ובמיוחד בקרב ילדים ונוער. בתגובה הם מצטטים את פרופ' אדם דרונובסקי (Drewnowski), חוקר השמנת יתר באוניברסיטת וושינגטון.

מה הבעיה? שלפי אתר האוניברסיטה, פרופ' דרונובסקי מקושר לארגון בשם "International Life Sciences Institute", שהוקם ע“י אנשי קוקה קולה לפני כ-40 שנה ומשמש כשופר של תעשיית הסוכר וככלי לקידום מדיניות ברחבי העולם.

2️⃣ תעשיית המשקאות מתגאה במצגת בכך שהיא הפחיתה את כמות הסוכר במשקאות קלים בכ-40 אלף טון במצטבר בין השנים 2015-2020. מה הם לא אומרים? שהפחתת הסוכר נבעה ממעבר לתחליפי סוכר, בעיקר במשקאות שמשווקים לילדים כמו פיוז טי דיאט. גם תחליפי סוכר פוגעים בבריאות, ובמיוחד בבריאות ילדים.

3️⃣ הטענה של חברות המשקאות: אין צורך למסות משקאות דיאט כי הם לא מסומנים במדבקה אדומה. הן אפילו מצטטות את משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, שאמר ״בין משקה ממותק בסוכר לבן משקה ממותק בתחליף, עדיף את התחליף״.

מה הבעיה? שחברות המשקאות ״שכחו״ להביא את סוף הציטוט: "אנחנו לא ממליצים לצרוך תחליפי סוכר, שוב, רק דברים כמה שפחות מעובדים, כמה שיותר טבעיים ולשתות רק מים״. בתגובה לחשיפה שלנו, בר סימן טוב אפילו הבהיר שמאז הוא אמר באופן מפורש שנכון למסות גם משקאות דיאט. ואם זה לא מספיק, אז פרופ׳ חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר לאחרונה שמשקאות הדיאט לא מסומנים במדבקה אדומה כי הלוביסטים של חברות המזון הצליחו לחריג אותם מהרפורמה.

4️⃣ הטענה של חברות המשקאות: המס יוביל ל״סגירת מפעלים ופיטורי עובדים״. למה זה לא נכון? קוקה-קולה ישראל היא מונופול דורסני ששולט בכ-90% משוק המשקה השחור וכ-60% משוק המשקאות הקלים. מדובר בחברה שמוכרת מים בתוספת סוכר וצבע מאכל ויש לה רווחים אדירים. גם אחרי המס לא תהיה שום הצדקה לפיטורי עובדים.

5️⃣ הטענה: אין טעם למסות משקאות קלים כי זה יוביל להברחת משקאות קלים שלא ממוסים מהרשות הפלסטינית. התשובה שלנו: ממתי מדיניות הממשלה נקבעת לפי מפרי חוק? המדינה צריכה לעצור את ההברחות.

אנחנו בלובי 99 פועלים כבר יותר משנתיים לטובת מיסוי משקאות קלים, ונאבקים מול הטענות השקריות של הלוביסטים של חברות המשקאות. מס הוא לא פתרון פופולרי, אבל במקרה הזה הוא נחוץ כדי להפחית את צריכת הסוכר והתחלואה שנגרמת ממנו במחלות לב, כבד, סכרת ועוד.

בשורה התחתונה, המס נועד לשמור על הילדים שלנו ממזון פוגעני וממכר. וכדי שהמס הזה יעבוד בצורה אפקטיבית אנחנו דורשים להשקיע את כל התקבולים ממנו ברפואה מונעת וחינוך תזונתי. המס, יחד עם מהלך הסברתי, הוכח במדינות רבות ברחבי העולם כדרך האפקטיבית ביותר להפחתת צריכת סוכר ולשיפור בריאות הציבור.

לא ניתן ללוביסטים "לבלבל" את הח"כים או למסמס יוזמה כה חשובה לבריאות הציבור. רוצים להצטרף למאבק? הצטרפו עכשיו ללובי 99: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןבריאות

דילוג לתוכן