הקרב על ים המלח יוצא לדרך – בואו לתת כתף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
עידן עופר, המחזיק בזיכיון על ים המלח דרך חברת כי״ל, רוצה להמשיך להיות "מושל מחוז ים המלח", כי חוקי מדינת ישראל לא ממש חלים על השטח עליו הוא השתלט (כ-160 קמ״ר, גדול משטחה של ירושלים). אך כעת, לקראת תום הזיכיון בשנת 2030, החלה העבודה על ההסדר הבא, ואנחנו נהיה בחדרים שבהם מתקבלות ההחלטות כדי לדאוג שהציבור יחזור להנות ממשאב הטבע הנדיר הזה ומאוצרות הטבע שהוא מפיק. אנחנו מעלים הילוך – ולא מפחדים להגיע לבית המשפט מול כי״ל, לא חוששים לריב עם האוצר, ובטח שבטח לא מתכוונים לתת לעידן עופר להמשיך לנהל ״מדינה בתוך מדינה״ ולעשות ככל העולה על רוחו בים המלח. חלאס. לא במשמרת שלנו.
***
צוות הלוביסטים הציבוריים שלנו בראשות לינור דויטש – Linor Deutsch הגיע לדיון בוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל, או בשמה היותר מוכר "ועדת קרן העושר", בנושא היערכות המדינה לתום הזיכיון בים המלח, שיגיע לקיצו בשנת 2030. חשוב להבין – מדובר במכרז הגדול ביותר שפורסם או יפורסם במדינה – מאות מיליארדים שמונחים על הכף, שחלקם הגדול לא מגיע לציבור – ובימים בהם מדובר על גרעון עתק, קשה לתפוס את גודל השעה.
כבר בתחילת הדיון, פתחה היועמ״שית של כי"ל באסטרטגיית האיומים הרגילה שלהם כשציינה שהם "לא רוצים להגיע לבית משפט" במקרה שהמדינה תחליט לייצר מכרז תחרותי (אחרי שהיו רגילים ליחס מועדף ולא מוצדק בעקבות תנאי הזיכיון הקיים, שבכלל נכתב בשנת 1961 עבור חברה ממשלתית, וכי״ל היא חברה פרטית לכל דבר ועניין שנהנית מן ההפקר). מיד אמרנו לה "בשנה האחרונה ניהלנו מולך שני הליכים בבית המשפט העליון, אם יהיה צורך אנחנו נדאג להיות גם בהליך שלישי". אותנו כי"ל לא מפחידים.
היום, חלק המדינה ברווחי ים המלח עומד על 35%, בעוד המספרים המקובלים בעולם הם בין 50-80 אחוזים. הפער הזה נשמע לכם בלתי נסבל? זה עוד לפי שהזכרנו שהפקת המחצבים מים המלח היא הכי זולה בעולם – השמש עושה את עיקר העבודה, מאדה את המים ומשאירה את המחצבים היקרים, רק להגיע ולאסוף בכפית – ליטרלי לאסוף כסף מהרצפה.
. אנחנו דורשים מהאוצר להתאים את תנאי המכרז לתנאי המציאות – ולכוון לחלק המדינה שיעמוד על מינימום 80%. הגיע הזמן להפסיק למכור את משאבי הטבע של ישראל בעבור נזיד עדשים.
**
אז מה הלאה? מדובר במאבק ארוך ומורכב, שימשך שנים ושיגיע לשלל זירות – ואנחנו נהיה בכולן כדי לשמור על האינטרס של הציבור. בדיונים בכנסת, בצוותי העבודה, בניסוח הצעת החוק. אנחנו לא סומכים על אף אחד אחר, ויודעים שכי״ל מתכוננת היטב עם צוות הלוביסטים המפואר שיעמוד מולנו.
עוצמת המאבק שלנו היא אתם – מאבק כזה דורש גב ציבורי, הן במספר התומכים והן בכח לגייס עוד אנשי מקצוע. הכנסו ללינק ותמכו בכל סכום לבחירתכם, וביחד נחזיר את ים המלח לידי הציבור.

דילוג לתוכן