הרשלנות הממשלתית שעלתה לנו ביוקר במחיר החשמל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

חברות הגז הפרו את חוק התחרות ואת מתווה הגז מספר פעמים בשנתיים האחרונות. החלטה אחת של רשות התחרות חושפת את רשלנות הממשלה בהתמודדות מול חברות הגז. ניתן היה להוזיל את מחיר הגז ומחיר החשמל שאנו משלמים, אך זה לא קרה וזה עלה לציבור מאות מיליונים.

איך בדיוק זה קרה?

**הקריאה לא מומלצת לבעלי סף עצבים נמוך**

חברת החשמל חתמה על חוזה לרכישת גז ממונופול הגז של תשובה ונובל אנרג'י (מאגר לוויתן) לשנים 2019-2021. בחוזה הוכנס סעיף שמעניק למונופול הגז בלעדיות ואוסר על חברת החשמל לרכוש גז זול יותר ממתחרים. הסעיף הזה פוגע בתחרות ומפר את מתווה הגז.

בשנה שעברה מחירי הגז הנוזלי בעולם צנחו מתחת ל-$2 (ישראל משלמת $5 בממוצע). הייתה אפשרות לחסוך לאזרחי ישראל מאות מיליוני שקלים על ידי הגדלת ייבוא גז נוזלי במחירים זולים בהרבה מהמחיר של מונופול הגז בארץ. אלא שחברות הגז איימו בהליכים משפטיים – כשהן מתבססות על הסעיף המפר את מתווה הגז שהוכנס בהסכם.
בזמן אמת, כשניתן היה לייבא גז זול, פנינו לרגולטורים ולרשות התחרות כדי שיתערבו בסוגיית החוזה שפוגע בתחרות וקיבלנו את התשובה המביכה שהם בכלל לא התעסקו בנושא. לא וויתרנו, ומאז המשכנו להתעקש שוב ושוב מול רשות התחרות ושאר הרגולטורים, ונענינו שהנושא "בבדיקה".

כאשר סוף סוף הבדיקה הסתיימה, רשות התחרות השתכנעה והודיעה שחברות הגז אכן הפרו את מתווה הגז. וכמה נח, בגלל שמדובר בחוזה שמסתיים ביוני הקרוב, אין טעם כבר להתערב. האבסורד פשוט בלתי מתקבל על הדעת. החוזה נחתם לפני שנתיים, אנחנו וגם חברת החשמל פנינו מאז שוב ושוב לרגולטורים בכדי לדרוש את התערבותם ומתי הם סוף סוף מתערבים? כשאין לזה משמעות, כשהקביעה שחברות הגז הפרו את המתווה לא מאלצת אותם גם לפעול מולם.

מי שמשלם את מחיר הפחדנות והרפיסות של הרגולטורים מול חברות הגז זה הציבור, ועל פי תחזיות חברות הגז עצמן, זה לא צפוי להשתנות בקרוב. ההפך, הן מצביעות רק על עליית מחירים.

אנחנו לא מסיימים בקריאת "אמרנו לכם". אנחנו עם המבט קדימה – יש ממשלה חדשה, שרת אנרגיה חדשה. יש לשרה ולשאר הרגולטורים הזדמנות: חברות הגז הפרו את מתווה הגז ואת חוקי התחרות? שייענשו. הורדת מחירים, תחרות, שקיפות מוגברת. וכך – הפחתת יוקר החשמל ויוקר המחיה לציבור.

רוצים שחברות הגז יפסיקו לעשוק את הציבור? הצטרפו אלינו https://bityl.co/7RR8

#הוןשלטוןגז

דילוג לתוכן