חברי הכנסת הבהירו: רוצים לדעת על מה הציבור משלם בדמי ניהול הפנסיה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
בדיון שהתקיים הבוקר בוועדת הכספים בכנסת, ניסתה רשות שוק ההון לאשר הארכת תקנות שיאפשרו לקרנות הפנסיה להמשיך לגבות מהציבור 3 מיליארד ש"ח בשנה עבור דמי ניהול "חיצוניים", כלומר דמי ניהול נוספים למה שאנחנו משלמים לקרנות הפנסיה, שמרבית הציבור כלל אינו מודע להן.
מדובר בנושא שאנחנו מטפלים בו כבר מעל שנתיים, כדי לוודא שתהיה שקיפות שתחייב את קרנות הפנסיה ליידע את הלקוח שהוא משלם וגם על מה הוא משלם, כלומר מה התשואה שיוצרים דמי הניהול הללו.
אתמול באישון לילה נעשה ניסיון למחטף, כנשלח לפתע לוועדת הכספים נוסח עדכני של התקנות שמהווה שינוי מהותי ולא רק הארכה שלהן. הגבנו במהירות ועדכנו את כל חברי ועדת הכספים במתרחש. לשמחתנו היום חברי הכנסת סירבו להצביע בנסיבות האלה ונכון לעכשיו לא אישרו את התקנות.
מה זה בכלל דמי ניהול חיצוניים? כשאנחנו מצטרפים לקרן פנסיה מציגים בפנינו את דמי הניהול ה"רגילים" שכולנו מכירים, אך לא מציינים שיש דמי ניהול נוספים בשיעור של עד 0.25% מחיסכון הפנסיה. אלו מופיעים רק באותיות קטנות בדו"ח שמגיע בדואר פעם בשנה וסביר להניח שאנחנו בכלל לא פותחים. מדובר בתשלום שקרנות הפנסיה מעבירות לקרנות פרטיות, כדי שאלה ינהלו עבורן חלק מהכסף שלנו בתחומי השקעה שאינם בליבת המומחיות של הקרן.
לאחר מחלוקת ארוכה בנושא, מינתה רשות שוק ההון לפני 3 חודשים ועדה ציבורית שתבחן האם דמי ניהול חיצוניים מניבים תשואה המצדיקה את העמלה הנוספת הנגבית לצורך ביצוע השקעות בחו"ל.
למרות שהוועדה טרם סיימה את עבודתה, ביקשה היום רשות שוק ההון להאריך את גביית דמי הניהול החיצוניים עד סוף 2021, וכן במחטף של הרגע האחרון לבטל את התקרה של 0.25% על חלק מההשקעות.
לשמחתנו חברי הכנסת הבהירו שלא יתנו לסבן אותם ככה, כי צריך לנהל דיון מעמיק בצעדים בעלי משמעות כלכלית כה כבדה, וכי לא ישתפו פעולה עם הנחתות שכאלה.
אנחנו רוצים לפרגן ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שהבהיר את חשיבות השקיפות (בסרטון) ולחברי הכנסת מיקי לוי וקרן ברק ששאלו את השאלות הקשות עבור הציבור.
דיון נוסף בנושא ייערך כנראה בשבוע הבא. נעדכן.
נמאס לכם שדופקים לכם את הפנסיות שלנו? הצטרפו ללובי 99: https://bit.ly/3hXFe14
דילוג לתוכן